ads

Friday, January 8, 2010

Pediasure : Halal atau Tidak?

Seperti sedia maklum aufa dah minum susu formula sejak dapat tahu ummi preggy.Aufa minum Pediasure.Nampaknya aufa sudah mula menyukainya.sudah pandai mintak ummi buatkan.walau bagaimanapun aufa masih tidak boleh melupakan dan berpisah dengan best friendnya,nenen.hehe.aufa memang budak nenen.haha.susu badan mmg mcm sudah kurang.ummi pula memang tak sampai hati.bila dia nak,ummi tetap bagi.terutama waktu tidur dan bila bangun malam.bestfriendnya saja boleh melelapkan mata kakak tonet ni.Lately,teman blogger ummi, dila inform about susu keluaran Abbott Manufacturing tidak halal.buat lihat susulan info di blog, nurul dhia.boleh lihat disini.susu keluaran Abbott termauklah isomil,similac,pediasure,gain plus dan ensure.sebelum pediasure,kami pernah beri aufa susu isomil.sebab risau aufa alergik dengan susu lembu.abi kata bagi susu soya lah.vegetarian.lebih baik bagi coz from tumbuhan.tapi susulan berbincang dengan paedtric aufa, Dr Fadzillah.Dr cadangkan pediasure kerana jumlah kalorinya yang tinggi.then,kami beri aufa susu pediasure pula.


Bila tahu about info pediasure tidak halal.tentulah kami bimbang dan mula was -was.kemudian ummi blog hop ke blog catlinafly.anaknya minum isomil juga.dia ada telefon Jakim berhubung isu ini.boleh baca disini. Jakim mengesahkan isomil adalah HALAL.TQ cat sharing contact & info if kita pertanyaan megenai status halal.
then, ummi pun call Jakim.pihak jakim kata mmg company Abbott tidak apply sijil halal dengan Jakim.jadi status tiada dalam list mereka.beliau suruh ummi refer logo halal di tin.kat tin ada logo halal Majlis Ugama Islam Singapore.Pediasure mmg dibuat di kilang singapore.maybe sbb itu mereka hanya ada halal cert from singapore.ummi ada cek pediasure juga tersenarai dalam halal cert from IFANCA.
then beliau kata beliau tidak berani mengatakan ia halal atau tidak.tapi kita boleh yakin dengan halal cert from singapore. JAKIM juga iktiraf halal cert from singapore.ydia suh ummi cek logo halal di tin sama tak dengan logo halal negara luar yg diiktiraf jakim.you all boleh cek logo halal luar negara yang di iktiraf JAKIM di sini. bila ummi cek mmg sama.then ummi yakin dengan halal cert from singapore tu.insyaAllah.pediasure adalah HALAL.tiada was-was lagi.
Anyway,thanks kpd kwn2 yg concern tentang isu ini.thanks juga kpd Jakim.cuma masalah negara kita sekarang.kita tiada akta halal.kita tidak boleh paksa semua company apply halal cert dengan Jakim.sbb tula,ada produk yg tiada logo halal jakim & ada yg menggunakan halal cert from overseas.
SUSU IBU TETAP YANG TERBAIK.SUDAH TENTUNYA HALAL TOYYIBA!

11 comments:

Unknown said...

aufa dah start FM yer... dah nak jadi kaklong.. ;)

btw thanks for this info...

Nurul Izza said...

takutkan akak, benda2 gini. kdg tu tak tahu sumber dari mana2. risau je.sebab benda tu jd darah daging.kt US ni, susu Fm sikit je, ada pediasure, similac, enfamil.entah apa lg.tp sikit dan mahal.satu tin kecik hamapir 20 bucks.hish.susu ibu free je.ekekek

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Anonymous said...

i pernah dpt email pasal susu haram ni, so i dah contact diorang sendiri & they claim that pediasure punye bahan2 & formula tu sendiri bersih & certified halal by US punye islamic council. insyaAllah ok.

pastu i buat kesimpulan, email yg di fwd to me tu could be email2 fwd yg saje2 & tak berasas yg saje direka utk kurangkan kita beli US product. ;)

Ummi Salsabila said...

kak yong>> aah,dah jadi kakak..
ur welcome.:)

Izza>> btol tu dik..aah,susu ibu selain halal.ITS FREE! skang dah kena kuar duit beli susu aufa.

Hapi>> thanks for visting..

Mama Miya>> yeke? wallah hualam kan..xpelah,bila dah siasat.sume ok.lega..:)

UmmiKhayra said...

hehhehehhe asalkan kita yakin, insyaallah.. :)

Farah said...

bagusla US..amik berat pasal ni.

susu ibu jugak yang terbaik dan tak perlu rasa was was.

Ummi Salsabila said...

kak ninie>> yup.yakin!!

Farah>> aah,farah,btol sgt2 tuh!!

Anonymous said...

thanx 4 d info...my baby pn minum pediasure gk sebab kurang berat badan...hee...

Anonymous said...

Saya minum similac mom disitu tertera lecithinated whole milk itu halal ?????

bear yu said...

Baru la berani saya nak guna susu ni.. Mula2 was2 juga sbg ada blog tulis susu ni x halal.. Bila baca buloh Ummi.. Insyallah ada keyakinan utk Ank saya yg bermasalah berat badan..doktor suruh juga ambil susu ni tp saya x yakin.. Kini saya baru berani berikan utk Ank saya.. Apa pun susu ibu juga lah yg terbaik dn berjimat...


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers