ads

Saturday, March 14, 2009

Parenting : ilmu baru

As a new mom, banyak benda baru yang saya belajar dalam membesarkan anak.anak pertama merupakan proses pembelajaran awal saya sebagai ibu dan ayah. Kita memang perlu banyak bertanya kepada orang yang berpengalaman dan juga membaca info.selain pengalaman from our parents, seronok dapat jumpa orang lama/arif seperti saudara mara,kwn2 n students my husband..banyak benda baru kami dapat Tq semua.Baby aufa pulak jadi bahan experiment kami. Hehe. Apabila ada orang menyarankan sesuatu kami praktikkan kepada aufa.

Baru2 ni kami pergi jamuan BBQ students abg, banyak lagi info kami dapat.
1.biasakan baby tidur meniarap.doctor advise its good untuk keluarkan lendir kotor dlm badan dia.selain itu,dada tak sejuk, perut tak kembung dan kuatkan tengkuk dia.
2.biasakan baby tidur di tempat yang rata.supaya dia boleh stretch badan dia.
3.biasakan urut tangan dan kaki baby perlahan lahan. InsyaAllah cepat besar.
4.jangan mulakan baby tidur dalam buaian.tidoakan je dlm baby coat. Supaya baby tak meragam nak buai jer. (tapi baby aufa dah terbiasa sejak dalam pantang)
5.biasakan bercakap dengan baby. Tunjukkan dan pekenalkan benda yang kita nampak. Contoh kereta,flower.etc.supaya dia cepat belajar n cepat dapat nanti.
6.biasakan baca Al Quran di telinga baby.InsyaAllah baby bijak dan jadi anak yg baik.:-)

Thanks to Hjh Normah & Datin Zaharah. Yang penting,apa yg baik,kita amalkan.Sbb Ibu bapa yang mencorakkan anak2. kalau kita lurus, luruslah mereka. Kalau bengkok jalan yang kita ajar, bengkoklah jalan kehidupan mereka seterusnya…

No comments:


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers