ads

Monday, April 25, 2011

Bayi Ummi sudah 11 bulan!





My Baby Boy

© Tonya Y. Hiers


Hey baby boy
You bring me joy
Every time I look at you
All the little things you do
I'm so glad God gave me you
I wake every morning just to look in your eyes
Every single morning I get a different surprise
I pray everyday that God blesses us
But I pray even more that God blesses you most


Baby Boy ummi masuk 11 bulan pada tanggal 16 hari bulan lepas.Alhamdulillah.Kamu membesar dengan sihat.Ummi jarang memanggilmu Baby.Sebaliknya memanggilmu Adam atau adik.Kerana, Kakak Aufa kerap mengatakan yang dia lah baby.Memang betul lah katanya.Dia lah baby ummi yang pertama.Dia lah yang pertama ummi panggil baby.Rasanya mahu memanggilmu baby sekerap mungkin.Kerana tidak lama lagi kamu sudah bukan baby lagi.my Baby.Baby.Baby.Baby.Macam dah lagu budak justin bieber pulak!

Dari merangkak,memaut untuk berdiri dan kini kamu belajar berdiri sendiri.Gembira melihat kamu berani berdiri lepas.Satu pencapaian untuk kamu sayang.Sangat suka berdiri. Saya sudah 11 bulan.Apa bestnya kalau asyik duduk atau baring saja kan.Tidak mencabar lah.Baguslah.Cepat lah berjalan.Ummi tak larat mendukung kamu.Sebab perangai kamu yang tidak suka duduk di dalam stroller.Memang meletihkan mengendong kamu yang boleh tahan semangatnya. Baby.Baby.Baby.


Hobi paling digemari memaut berdiri di kepala katil sambil melompat-lompat.Seronoknya.Ini hobi saya bersama Kakak selain mandi! Barangan kegemaran kamu ialah belon.Ternampak di mall.Kamu mula teruja. Jari kamu pointing to belon sambil dengan dialog teruja kamu.Sehinggakan ada yang memberi belon miliknya bila melihat keterujaan kamu! Malu ummi. Haha.Kamu membuat orang simpati dengan telatah kamu.Isyarat pointing to menyatakan kamu mahukan benda tersebut.Isyarat geleng kepala menyatakan kamu tidak mahukannya.Ummi gembira sudah dapat berinteraksi dengan mu sayang walau kamu belum bertutur! Baby.Baby.Baby.


Perkara yang paling tidak suka ialah ditinggalkan oleh ummi..Ya,dari dulu pun camtu.Budak manja.Bising menjerit merengek panggil ummi sampai datang.Oh ya, officially gigi kamu sudah 4 batang.Tumbuh 4 batang sekali! Besar pula gigi depan kamu.Seram ummi.Memang lah sakit digigit kamu,nak..Berat kamu 9.2kg.Ketul-ketul muscles kamu sudah mula menghilang.Ummi rindu yang itu.Rindu nak gigit!.Masih mengemari susu lemak berkrim ummi.Masih suka bubur nasi ummi.Suka juga pasta Dan kueh teow dimasak sup.Tidak suka bijiran cerelac dan biskut.Tetapi masih sukakan yogurt dan buah-buahan.Nampaknya kamu tak bagi ummi cuti memasak.Asalkan kamu selera makan sayang. Baby.Baby.Baby.


Sangat suka mengutip dan mula menyelongkar barang-barang dan almari.Ummi menjadi geram bila segala benda mahu dimasukkan dalam mulut. Sudah mula aktiviti mengemas pekakas rumah.Almari baju ummi pun sudah pandai selongkar.Sudah mula memanjat meja mencapai apa yang berkenan.Ummi menjadi geram lagi.Sangat lasak.Mencabar untuk mengawal hero ummi ini.Bila di dalam kereta, outing atau makan di luar memang tidak keruan dibuatnya melainkan kamu tidur atau menyusu.Baby.Baby.Baby.


Suka tiru bunyi binatang terutamanya bunyi kucing.meow.meow.meow.Comel betul! . Kalau nampak ummi atau kakak pegang iPhone terus laju datang menjenguk.Malah, sekarang sudah pandai berebut dengan ummi dan kakak.Nampaknya Abi perlu membeli iPad untuk anak-anaknya bermain.Hehe.Suka apps baby babble, talking hippo dan animals sound.Toys kegemaran ialah bola dan baru baru ini kamu mula bermain truck dan kereta. Tapi kamu tak fokus pun main toys.Cepat boring agaknya.Lebih suka explore benda lain.main wayar,main kipas,main remote.main tisu.memanjat meja.main lampu tidur pula.Apa saja yang berkenan oleh mata kamu.Suka juga main dengan ummi. main cak cak. main geletek geletek.main tiup tiup perut. Masih suka dengan brainy baby.Leka sementara ummi di dapur.Kalau tak,mahu berkepit atau asal dapat memeluk kaki ummi meminta didukung.Terbantutlah segala kerja rumah yang perlu dibereskan.Baby.baby.baby.



Semoga kamu membesar sihat dan bijak dengan gembira.
The next month is going to 1 YEAR OLD! Oh,my baby.baby.baby.



5 comments:

ezan said...

rasa cam cepat je adam dh nk dekat setahun.. happy 11 month handsome boy!:)

Pija Madzlan said...

Ahmadi yang dah lebih setahun ni pun tak lebih 1 meter dari lutut umi jugak...hukhuk... tp skang ni tahan sikitlah sbb dia dah jalan sendiri so apa kes duduk celah umi lagi kan..hehehe

Unknown said...

Hee hee...siap nyanyi lagi ye ummi dia buat anakanda boboy yg sorang nie :D

Meh aunty pon nak nyanyi gak 'baby baby baby baby...uuuu...hee hee...hapyy 11 months old dear lil Adam!'

Latest two entries:
Safi Rania Gold
Art Time With Arissa The Painter!

Anonymous said...

tomei nye dak tecik ni .. tingat zaman anak zr baby.. gebus je, sedap nak peluk2... now dh 4thn , makin buas & aktif...so slimmm le jwp nye...

* salam kenalan dr fazilzurakil

kurus said...

masa cepat berlalu kan .. seda2 adam dah besar .. dari bb dah pandai lompat2 katil .. nanti dah pandai melasak .. ummi lagi pening :))


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers