ads

Thursday, January 22, 2015

Realiti Kehidupan Sekarang?

Assalammualaikum 

Saya dapat perkongsian ini.Saya setuju memang banyak yang betul.Dulu lain, sekarang lain.Dulu takde kemudahan, sekarang pelbagai teknologi.Orang dulu lagi rajin! Semuanya homemade, semua tanpa bantuan mesin.Giling cili guna batu giling! Kuat! Hihi



Harga sekarang barang lain, harga rumah  sangat mahal,ada yang melampau harganya!.Harga rumah 1/2 Juta? Satu perpuluhan Lima Juta ? Itulah harga sekarang.Tak tahu di masa anak anak kita nanti.Senang cerita nilai duit dulu dan sekarang lain.Ujian hidup dulu dan sekarang berbeza.

Dan kebanyakan orang di masa ini, melakukan dua tiga kerja dalam mencari rezeki.Balik kerja, sambung buat kerja part time, jumpa client dan sebagainya.Ini lah realiti hidup sekarang.

Kalau sekarang ada jual MASA, mesti semua orang berebut nak beli.Nak jadi muda, nak kembali ke zaman kanak-kanak, nak kembali sihat,nak lebih masa untuk bersantai, nak tangguh kematian.Tapi tak mungkin, tiada orang boleh jual MASA.

Allah jadikan hidup manusia ini susah, mencabar, penuh dugaan.

Firman Allah dalam surah Al-Balad: 4 yang bermaksud: 

Sesungguhnya Kami jadikan manusia (hidup) dalam perjuangan yang susah payah. 


Bagaimana pun bahagikan masa dengan keluarga sebaiknya.Masa berkualiti, habiskan waktu bersama semaksimumnya.Balik kerja walaupun lewat, penting bergurau dengan anak2 supaya rapat dengan mereka.Ajar anak Al Quran dan maknanya.Lupakan sebentar tentang hal kerja, hal dunia.Bukan masa yang panjang yang penting, tapi masa yang berkat! 

Jom hayati perkongsian ini.Mungkin anda setuju mungkin tidak? :)

Dulu... orang tua kita pergi kerja selepas matahari terbit dan kembali ke rumah sebelum matahari terbenam.

Walaupun memiliki anak yang banyak... rumah dan halaman pun tetap luas, bahkan tidak sedikit ada yang memiliki kebun... dan semua anak-anaknya bersekolah...

Sekarang... banyak yang berangkat kerja subuh dan sampai rumah selepas isya, tetapi rumah dan tanah yang dimiliki tidak seluas rumah orang tua kita, dan bahkan banyak yang takut memiliki anak ramai kerana takut kekurangan...

"Dan sungguh akan Allah berikan cubaan kepada manusia dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta..."
(Al Baqarah (2) ayat 155)

Apakah ada yang salah dengan cara hidup orang moden??? Orang tua kita hidup tanpa banyak alat bantu... tapi mereka tenang menjalani hidupnya... Sementara kita yang dilengkapi dengan pampers, mesin basuh, dapur gas, HP, kereta, TV, email, FB, Twitter, i pad, ruangan ber air cond dll...

Seharusnya mempermudah hidup ini... tapi ternyata tidak, sampai2 tidak sempat kita menikmati hidup kerana semuanya dilakukan tergesa gesa!!
...pergi kerja, tergesa gesa...
...pulang kerja, juga tergesa gesa...
...makan t.hari, tergesa gesa...
...dilampu merah, tergesa gesa...
...berdo'a pun, tergesa gesa...
...bahkan solat pun, tergesa gesa...

Sifat diatas bukti dari Al-Qur'an surah Al Isra' (17) ayat 11
"Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa"

Hanya mati.......... yang tidak seorang pun mau dipercepat...

Kerana takutnya akan kurangnya harta untuk keluarga sampai sampai kita berkira dalam BERSEDEKAH, sementara Allah tidak pernah berkira dalam memberi rezeki kepada kita.

"Syaitan menakut-nakuti kamu dengan kemiskinan dan menyuruh berbuat kejahatan...."
(Al Baqarah (2) ayat 268)

Bahkan kerana takutnya kita kehilangan pekerjaan hingga berani melewatkan solat subuh, solat maghrib dsb...

Sampai dimanakah hidup kita hari ini...???

Semoga semua urusan kita dipermudahkan.Allahumma Amin. semoga bermanfa'at :)

No comments: