ads

Tuesday, February 5, 2013

Pemakanan sunnah dan sihat bagi ibu hamil

Assalammualakum.Salam sayang semua.

"Makanan yang bersih dan suci menjadi darah daging anak di dalam kandungan" - Buku amalan mengandung Ustazah siti Nor Bahyah


Dua aspek pemakanan yang perlu dijaga,kesucian (halal) dan mutu (zat).Bila tahu dah pregnant, terus niat nak makan yang sihat.No fast food! (konon! tapi akhirnya tak dapat menahan nafsu juga) Beberapa kali kecundang juga! HAHAHA.

No coffee anymore.HUKHUK.Kadang bila teringin sangat-sangat ,baru minum.

Kemudian,sibuk lah study balik.pemakanan sihat bagai untuk baby.Semangat demi Adik baby! Hehe.Di trimester pertama kena banyakkan nutrisi folate.Antara makanan yang tinggi dengan asid folik ialah sayuran-sayuran hijau seperti bayam,brokoli,asparagus dan lain-lain.Ummi paling suka bayam masak air! sedapnyaaa! Selain itu,bijrin,cereal yang diperkaya,roti serat tinggi,pasta,jus orange,lentil,sunflower seeds,kekacang dan lain-lain.sumber 10 foods high in folic acid,link di sini babyzone.

Folate sangat penting untuk pertumbuhan bayi di dalam kandungan.Pemakanan yang sihat bermula dari awal kehamilan dapat membantu proses tumbesaran bayi yang sihat, cergas dan pintar.

Di awal trimester pertama, saya amalkan minum susu kambing, ambil suplement dari doktor iaitu asid folik,calcium termasuk juga ubat tahan muntah.Huhu.Selain itu, ambil juga tambahan suplement dari Shaklee iaitu vitalea dan B complex.Kenapa saya ambil supplement? Contohnya dalam satu hari, kita makan luar, kita tak makan makanan yang sihat tanpa kita sedar.Lagi-lagi di malaysia ni, banyak makanan sedap dari yang sihat. Hihi.Ibu hamil yang  mahu mendapatkan supplement set hamil Shaklee, Boleh dapatkan DI SINI.

Supplement semua ini untuk tambahan sahaja,yang penting pemakanan kita yang seimbang.Khasiat dari 'real food' itu sendiri.Tapi yang agak merisaukan pada awal terimester,morning sickeness yang teruk.Jadi apa yang di makan, kebanyakannya akan keluar balik.Jadi,harap juga supplement dapat topup khasiat untuk bayi.


Trimester kedua dan ketiga.

Masa trimester pertama,saya dan baby lebih banyak ayam dan daging.Semasa trimester kedua dan ketiga ini lebih gemar mengambil lauk ikan.

Ikan yang mengandungi omega 3 yang tinggi bagus untuk perkembangan otak bayi.Antara jenis ikan ialah (tenggiri,sardin,salmon,keli,kembung,tuna,tongkol,ikan parang).Kalau ikan sardin,tenggiri atau kembung goreng rangup je pun dah sedap makan dengan nasi panas-panas.Sangat berselera! Kalau cecah dengan kicap dan cili padi potong-potong lagi perghhh! Kalau ikan salmon ummi suka grill atau panggang.Koleksi resepi ada si sini. Sedapnya! Boleh rujuk 15 foods high in Omega 3 disini.

Selain itu,ummi ambil juga suplement tambahan iaitu Neurogain.Gynae juga ada sarankan selain Obical (Obimin + Calcium) dan C complex.

Makanan sunnah lain adalah minyak zaitun.Saya baru start minum minum zaitun.Ada aunty sarankan,bagus minum banyak khasiat dan mudahkan bersalin Insy.Selalu guna dalam masakan je.Ok,tawakal.telan jelah.

Dari Abi Asaid bin Tsabit bahawa Rasulullah bersabda, ” Makanlah minyak zaitun dan gunakanlah ia sebagai minyak. Sungguh, ia berasal dari pokok yang diberkati.” (HR. At-Tirmidzi. Hadis hasan li ghairihi)

Kajian dari Harvard School ada menyarankan ibu Hamil mengambil minyak zaitun untuk mengurangkan risiko anak mengalami austism.Artikel di sini.Wallahua'lam.

Minyak zaitun sudah diketahui khasiat dan manfaat,Lemak yang baik untuk ibu dan bayi selain buah avocado dan kekacang. Gunakan minyak zaitun semasa hamil, semasa pantang dan selepas pantang. Ketika pantang boleh menggunakan minyak zaitun untuk memasak menu sihat seperti sup sayur, sup ikan haruan, nasi goreng herba dan sebagainya.

Susu kambing adalah minuman sunnah dan susu terbaik selepas susu ibu.Saya memang amalkan dari first pregnancy lagi.Susu kambing dikatakan dapat mengurangkan risiko bayi dari demam kuning.Alhamdulillah,anak sulung dan kedua saya tidak kena demam kuning selepas lahir.

Susu kambing ini juga bagus dan boleh diamalkan semasa hamil, semasa pantang dan juga selepas pantang. Ia boleh diselang seli dengan minuman air halia, dan air halia kurma.Susu kambing sangat sesuai untuk ibu mengandung kerana ia kaya dengan protein, enzim-enzim dan Vitamin A yang penting untuk kesihatan.



Makanan sunnah lain seperti kurma,kismis,buah tin,kekacang.Abi mesti ingatkan ummi.Hari-hari wajib makan ini.Sayang abi kat adik baby tau! Umminya je asyik lalai dan lupa.kadang-kadang lupa nak makan.So sorry baby.
  • Kekacang – Makanan ini banyak mengandungi mineral yang penting seperti magnesium, selenium, kalsium dan kalium yang membantu ibu hamil daripada kekejangan anggota badan.
  • Kurma, Kismis dan Madu – Makanan yang berasaskan sunnah ini kaya dengan zat dan vitamin yang tinggi bagi memberi tenaga yang optimum kepada ibu hamil. Ianya mampu melancarkan perjalanan darah dan kebaikkan kepada tumbesaran minda bayi dalam kandungan
  • Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as.(AMIN!!!)
 Jus delima campur,susu kambing,kismis,kurma dan buah tin

Buah yang wajib ummi makan ketika hamil ialah buah delima.Buah delima amatdi syorkan untuk wanita hamil.Kalau beli sebiji agak mahal harganya, ikut saiz, sebiji dalam rm5-rm7 camtu.Suka kopek sebiji-sebiji si delima ni.Selain itu,kita juga boleh mengambil jus delima atau pati delima.Jus delima memang Abi akan ingatkan ummi.Minum air delima,air delima,air delima.Hehe.Rasanya memang masam-masam, sedikit kelat. Jus delima paling special, tengok SINI.

Dari sumber internet,buah delima ni banyak sangat khasiatnya.Ia dapat membantu mengurangkan risiko bayi dalam kandungan mengalami kerosakan otak disebabkan oleh kadar pengaliran oksigen yang rendah dalam darah.Jus delima juga merupakan salah satu sumber asid folik yang diperlukan kandungan.

Buah delima atau ar-rumman dalam bahasa Arab disebut tiga kali dalam Al-Quran. Ia antara pokok di syurga. Kini delima ditanam dari sejauh China sehinggalah California. Bagi ibu mengandung ia amat sesuai kerana buah ni mengandungi jumlah potassium yang besar, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga pergerakan jantung agar tetap normal (especially bagi ibu dan perkembangan fetusnya).

Khasiat lain buah/jus delima kepada ibu mengandung ialah Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur(kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung) , mencegah edema (macam bengkak kaki ketika hamil), dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah (ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy). sumber info : majalah.com

Semoga adik baby lahir dengan sihat dan sempurna.Anak yang soleh,taat dan cerdik.InsyaAllah.

Wallahua'lam.Kita usaha,Kita doa,Kita tawakal.InsyaAllah Allah beri segala kebaikan dan kesihatan.
Sekian perkongsian kali ini.Sharing is caring.Take care all!

Artikel ini di tulis oleh ibu kepada 3 orang permata hati.Sedang hamil anak ke -4.Alhamdulillah.

Let's connect mommies ;)
Instagram : @raudhahis
Emel :raudhah69@gmail.com


Set makanan sunnah ibu hamil ini paling HOT.Alhamdulillah kaum bapa pun email sy nak belikan untuk isteri.Awww touching kan :) Dapatkan secara online.emel saya, raudhah69@gmail.com   untuk pembelian.dan kami akan menghantar ke lokasi anda. 




Pati delima biodelima gold dalam gambar di atas mengandungi bahan2 dalamnya :

Aprikot, Buah belanda, Manggis, Delima, Anggur, Sea buckthorn, Habbatus sauda, Goji, Zaitun, Madu, Kurma, Manna.

Harga RM180 (750ml)
Boleh guna sampai 4 bulan 


Minum jus delima semasa mengandung dapat melindungi otak bayi semasa kelahiran. Doktor mengesahkan bahawa ketidakcukupan asid folik (folate) boleh menyebabkan tiub saraf yang cacat seperti kerosakan pada tulang belakang dan sumbing pada lelangit bibir untuk bayi. Persatuan Perubatan Amerika mencadangkan semua ibu mengandung mengambil supplemen yang mempunyai asid folik setiap hari. Jus delima memenuhi bekalan asid folik sebaik seperti vitamin dan mineral yang penting untuk perkembangan bayi. Ianya juga mengandungi ‘potassium’ yang dapat mengelakkan kekejangan kaki yang dihadapi oleh ibu mengandung pada waktu malam.
Virgin coconut oil/ vco oil juga bagus untuk ibu hamil.Ia membekalkan tenaga,membuat kita kelihatan lebih ceria dan insya allah memudahkan bersalin.(Pengambilan minyak kelapa merupakan antara petua utk memudahkan proses kelahiran.) Ia juga boleh mengelakkan jaundice kepada baby. Masalah perut berparut atau strechmark dapat dikurangkan dengan menyapu vco.







Hi goat premium.Susu kambing + madu + kurma RM48






Kapsul Minyak Zaitun
1 paket (20 biji) RM10
1 kotak(240 biji) RM120




Oh ya.bagi mommies yang mencari jubah menyusu atau maternity blouse? Boleh dapatkan Qaseh Nursing jubah di instagram @risha_my atau whatsapp 013-2642323







Beli makanan sunnah untuk ibu hamil secara online di  


31 comments:

Elyn Sani said...

Tq raudah bg info ni. I preg kali ni rajin lak msk. Nk lauk msk sndr plak tu bukan org mskkan huhh. Jenuh la kepenatan msk sbb nk merasa air tgn sendiri.

Ummi Salsabila said...

elyn : tq elyn..kita kan sama2 mak buyung.hihi.rajin u masak lagi.i skang jarang dah masak.msk pun goreng2 je.tak larat dah.huhu

Ummi Salsabila said...

elyn : tq elyn..kita kan sama2 mak buyung.hihi.rajin u masak lagi.i skang jarang dah masak.msk pun goreng2 je.tak larat dah.huhu

Anonymous said...

Ummi.. Sy xbly mkn nasi langsong bile jd mak buyung ni. Risau juga dgn bby dlm perot ni..

Anonymous said...

Wow, perkongsian yg sgt bermanfaat ^^ tq.

Love,
Umi-to-be

Anonymous said...

terbaik petua2 nie..penuh dgn pgetahuan..nk try utk isteri la..tapi dah masuk 7 bulan..huhu..

Anonymous said...

terbaik petua2 nie..penuh dgn pgetahuan..nk try utk isteri la..tapi dah masuk 7 bulan..huhu..

Ummi Salsabila said...

MasyaAllah! Benda baik harus dikongsi kan?

Ummi Salsabila said...

Masih sempat lagi untuk mulakan :)

Ummi Salsabila said...

Cuba ambil jenis karbohidrat yang lain, seperti roti, cereal, oat,pasta Dan lain2.

Semoga dipermudahkan Allah :)

Aifa81 said...

Salam, saya pun tiap2 pagi ambil jus delima+jus kurma

Unknown said...

sungguh bermanfaat petua2 ni.. saya ni baru 1 trimester tp kali ni mabuk teruk semua makanan yg masuk keluar balik.. ade x petua atau makanan2 yg boleh mengurangkan mual ni.. sblm mengandung saya mmg ada gastrik bila skrg ni pun asyik kembung jek perut

Unknown said...

terbaik petua2 ni.. saya baru 1 trimester tp mabuk sgt teruk.. semua yg dimkn dimuntahkan blik.. ade x makanan yg boleh disarankan tuk mengurangkan mual dan muntah ni?.. masa sblm pregnant saya mmg ada gastrik bila pregnant ni pun perut sentiasa kembung..

Yusnita said...

Akhirnya saya jumpa info ni, saya tgh mengandung 14 minggu. Dlm usia 37 thn mengandung mmg tak larat rasa nak tido dan baring je , paling risau berat byk sgt ni bmi pun dah 30.9, takut lak nak mkn nasi. Terima kasih untuk Info ni.

Yusnita said...

Akhirnya saya jumpa info ni, saya tgh mengandung 14 minggu. Dlm usia 37 thn mengandung mmg tak larat rasa nak tido dan baring je , paling risau berat byk sgt ni bmi pun dah 30.9, takut lak nak mkn nasi. Terima kasih untuk Info ni.

Anonymous said...

Terima kasih atas perkongsian info. Byk jumpa blog yg suka copy paste.. Yg ni penuh info n ori :)

-1st pregnancy 6th week Alhamdulillah.

Anonymous said...

Tima kasih atas info berguna...mengandung anak kedua...sy jenis yg byk angin dn lngsng xbleh nk makan semua jenis kekacang...nk tny nk beli online buah tin ada x?sy sgt suka buah tin...beli kat kedai kadang2 xbrape elok buahny...

resepi.org said...

Entry yang cukup bermakna terutama kepada wanita yang bakal bergelar ibu.Salam perkenalan dari resepi.org

Anonymous said...

thanx for sharing this info.. sy skrg tgh preknen second baby.. br 6 weeks. tp nk start amek susu kmbing jugak.. cuma sy nk share experience psl jus delima. sy amek ms first bby dulu.. kesannya mmg alhmdulillah.. dr segi kulit bby n kulit mama baby.. =)

Anonymous said...

Kak,mkn mkanan ni xpeke cmpur dgn ubat lain mcm folic acid or ubat hspital ln?or kne ad gap time

Anonymous said...

Syukran....may Allah bless us..sngt bermanfaat. Sy br pregnant 5 mggu. Alhamdulillah. Terima kasih.

Anonymous said...

Cari info berkenaan susu kambing utk ibu hamil. Found this blog. Baca sampai habes dan dpt info yg sgt berguna. Then, tgk pic anak2 raudhah. It's adam and aufa! Baby sara je yg tkde dlm pic. Anyway, thanks for sharing the info. Salam syg dr auntie Lin, Klang.

Anonymous said...

Info yang sgt menarik...sedikit info tentang kehamilan & penjagaan ibu hamil di blog saya

NurulHuda Alias said...

terima kasih atas perkongsian :)

ShilaSupian Suri said...

Assalam. Sgt menarik info diatas. Cuma, waktu bilakah kita mengambil patut semua ini setiap hari? Sy membygkan bilakah waktu yg sesuai utk minum susu kambing, jus kurma dan susu anmum yg sy minum skrg? Ditambah pula dgn vitamin yg doc bg plus supplemen yg kita beli.

Anonymous said...

Saya nk tnya klau peringkat awl mgndung cth bru 4minggu wktu bilakh yg sesuai sya mkn kurma,kismis dan susu anmum nie..?mksd sya pg or mlm ker..

yatty said...

Perkongsian yang menarik..:)

butik bengkung moden said...

info dan tips yang sangat menarik...

Unknown said...

thanks ya, isi artikelnya keren.
bisa bantu untuk menyelesaikan tugas saya..
oya han klo ada kesempatan dilakan mampir ke lapak sy yang jualan kaos kaki bayi grosir..
Trims :)

Mak Jemah Jual Vitamin said...

bila tengok je satu bekas kekacang dan kurma terus rasa nak pergi cari harini jugak..nice sharing sangat bermanfaat pada ibu-ibu hamil terutamanya..

Anonymous said...

Kalau kandungan dah masuk 20weeks bleh lg x ambl jus delima?


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers