ads

Monday, October 18, 2010

I need more time...

Sekarang saya rasa saya tak cukup masa..dalam kepala saya nak buat macam-macam.Tapi selalunya tak terbuat...Bila saya tengok satu iklan dalam tv,saya rasa sama macam saya.Sayalah chef di rumah,saya nurse bila anak demam, saya cleaner,semuanya saya.Siapa sangka memang berat tanggung jawab jadi isteri dan ibu...Siapa sangka seorang suri rumah pun tidak cukup masa..
1.Saya mahu blogging dengan kerap.sekarang saya jarang dapat update blog,apatah lagi blogwalking ke rumah kawan2.
2. Saya mahu ada cooking diary macam mamafiza.Saya mahu masak healthy yummy food setiap hari.Maybe bila outing saja boleh makan di luar.Tapi kadang-kadang saya hanya sempat masak nasi goreng untuk lunch..kadang-kadang hanya mee goreng untuk dinner.saya di dapur,adam sudah melalak di hall mahukan umminya.
3.I love baking.saya suka kek dan pastry tapi bukan semua saya tahu buat.saya mahu belajar pelbagai resepi sekerap mungkin.tapi nampaknya impian saya belum tercapai lagi.
4.saya mahu rumah saya sentiasa be organized.cantik.bersih berkilat-kilat setiap hari.saya mahu garden saya dan pokok saya selalu segar dan sihat. tapi nampaknya selalunya tidak begitu.hari ini bersih.besok kotor semula.bawah bersih,tingkat atas pula bersepah.plus, saya ada si kecik yang teramat rajin mengemas rumah.aduhai..
5.Saya mahu buat banyak aktiviti dengan aufa dan adam.saya mahu buat selalu aktivit craft dengan aufa.tapi selalunya bila waktu mereka diam kusyuk bermain toys,saya terpaksa tinggalkan utk buat kerja rumah pula.Bila saya tak dapat layan aufa, mulalah dia buat mcm-mcm projek.mulalah saya menjerit-jerit mcm tarzan.kesian aufa...
6.Saya mahu tolong hubby.hubby selalu minta tolong saya bantu dia nak siapkan projek dia.saya mahu tolong dengan cepat.tapi saya tak cukup masa juga.
Itulah sebahagian yang saya mahu buat,tapi kenapa masa selalu tak cukup..mungkin saya perlu belajar lagi menguruskan masa dengan pantas...
Bertuahnya siapa ada pembantu rumah.Even tiada privacy tapi boleh tolong uruskan rumah tangga.Bukan maksud nak bersenang lenang.bukan tidak bersyukur.cuma membantu saya.tapi saya nak jaga anak-anak sendiri.saya masak sendiri untuk keluarga saya.Tapi saya harap saya sudah buat yg terbaik..
Saya terlalu cerewet? saya terlalu mahukan kesempurnaan? saya belum cekap menguruskan masa? atau mungkin saya tidak sesuai menjadi seorang suri rumah? hehe.
Buat anak-anak ummi.Ummi bukan mengeluh penat menjaga dan membesarkan kalian.cuma ummi berharap ummi dapat buat yg lebih baik buat kalian.:)
ya,ummi akan buat yg terbaik buat kalian.:)
Kawan saya kata, Biar penat,asal puas hati! saya suka yang itu!
Semoga Allah sentiasa memudahkan urusan kita sebagai seorang ibu dan isteri.Yang penting buat yang terbaik dan termampu dalam setiap perkara.Because Allah always be our side.InsyaAllah...
Nampaknya Adam sudah bangun.sudah menangis bersungguh-sungguh menanti saya.
Adam : ummi, sudah habis waktu blogging ummi.teeeetttt!!! :)
Insy, saya sambung lagi bila ada masa...:)

18 comments:

alinalan said...

Alaaa US ur wish tu sume juga dlm my list..sapa yg tak mahu yg terbaik utk keluarga kan. Me pun masih terkejar2 utk semua tuh... one fine day. InsyaAllah!!

Semoga dipermudahkan utk kita be-2 memberikan terbaik utk family kita ek. Amin!!

Nadiah Sidek said...

rasanya semua ibu pun berperasaan mcm ni juga. sementara nak tunggu anak besar org kata :)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam Ummu Aufa & Adam :)

aduhai. leen faham perasanmu. hehe. leen pun mengalami perkara yang sama. n leen pun surirumah juga, hihi. what i can say is, leen pun fret over the same things masa baby baru2 lahir aritu. tapi jgn risau. jgn stress sgt, soon nnt US akan belajar untuk cope semua ni n ada cara US sendiri utk manage semua in place. tp seriously, rasa mcm nak menangis kan?

masa baby kita blom 6 bulan ni mmg mcm ni. sokmo kita rasa tak cukup masa n terkejar2. tak tahu US buat camna, tp utk leen, leen akan set masa tido-bgn utk si kecik. tu key dia utk buat urusan seharian teratur n kita takdela penat/terkejar2 sgt. soon, bila si kecik tu da masuk 6 bulan n dah stat makan, lagi busy tau. nak2 pulak bb boy kan jenis suka bergerak. lasak. haaa. kurus la sket kita. hihi. lg pun budak2 bf ni mmg attached ngn kita. jap2 kang nak susu kan? takpe. layankan aje. anggap time nyusu tu time berehat.

mumule leen stress gila sbb masa baru2 tu kan bb asik panggil. tp leen belajar, bila dia panggil tu, bg je susu. nnt dia tak byk hal sgt. kalau tgh menyapu pun, ha letak tepi dulu, bg susu pastu sambung blk. haha. leen wat camtu la.

eh. panjang la pulak ya? maaf ya ada silap kata apa2.. sekadar berkongsi apa yg leen rasa lepas pantang aritu. hee.. take care US.

nieda said...

jadi WAHM kerja mmg tak pernah habis. tapi part yg plg best bila dpt tgk perkembangan anak depan mata. itulah MOMEN plg indah. yg lain2 tu boleh dibuat kemudian hari, tapi kalau terlepas perkembangan anak, MASA tak boleh diputar balik kan..hadapinya saja dengan gembira K...

♥MAMASYAZA♥ said...

akak pun nak macam apa yang US nak.
tapi buat masa ni semuanya tak dpt dilaksanakan dgn sempurna
balik keja memang dalam kepala hotak ni dah plan macam2, nak settle lipat kain, nak hantar toto n comforter g dobi, nakkk macam2 la...tapi apakan daya, lipat kain separuh jln, dah ngantuk, keletihan lepas penat bekerja, byk keja yg tertunggak.
umah pun tak dpt nak kemas sepenuhnya, mainan bersepah sana sini,
buku sekolah penuh berselerak,
nak ada bibik, rasa umah akak tu ciput sgt, nak sumbat bibik kat mana pulak.
jadinya semua keja kena buat sendiri, walopun ckit2..amboi..panjangnya komennn

yatie chomeyl said...

takpe US...nanti diporg dh besar sikit...diorg leh main ber2, x kacau u dah...u pulak yg rindu nak main dgn dorg nanti hehe

Ummu Mishkah said...

That's why I'm proud to be a mother!!

Nurul Izza said...

my dear sis..

selalu gini..anak tgh nk besra mmg gitu esp bila ada bby. jgn heranla kalau g rumah sape2 yg ada bby rumah sepah.hanya biasa kecuali si somi yg rajin nk nolong kemas =)

sini pon sm....

bila kemas, iman sepahkan balik.last2 biarkan jela..nk wat cane.huhuhu

xpe akak.. pahala berganda2..insyaAllah segala kerana Allah, dipermudahkan dan mndpt pahala berlipat ganda =)

Dayah @ Real Ummu said...

itu kata SAHM..kami ni FTWM..lagi la..nasib msg2..pandai2 la uruskan ikut kemampuan dan raunag msg2..

Bukan Bidadari said...

aha iklan jacob tu kan... aku siap beli biskut tu.. hahahaha...

Sharini aka Ummi Khayra said...

raudhah jangan rasa raudhah sorang je.. akak pun sama.. rasanya semua ibu-ibu, ummi-ummi ni mesti sama perasaan macam raudhah.hehehhe anak kecik-kecik lagi kan.. tapi akak setuju dengan raudhah, kita kene perbaiki diri kita dan cuba untuk uruskan masa. :)

Akak pun xder bibik. tak terfikir nak lagi sebab rasanya tak perlu lagi kot.. hehehhe plus, kita dapat ganjaran paling best sebab dapat jaga anak depan mata and tg perkembangan dia depan mata.

Insyaallah pengorbanan kita tu ada ganjarannya nanti dariNya.

Ummi Salsabila said...

Momma mia : sumtimes rs mcm failure sbb dah beri sepenuh ms kat family tapi xdpt buat sume dgn baik.but just do the best.amin..thanks kak.:)

kak Nad: mak2 kita dulu mcm ni jugakkan nak besarkan kita.kita rasa pula.hehe.

Ummi Salsabila said...

leen :

thanks so much for sharing ur expreciences.yours same wit me...:)

mmg stress,tp bahagia dpt besarkan anak sndr.hrp kita dpt cope everything.insy:)

nieda :

i love your words the most.thanks soo much.

nikmati n hargai every single moment with them.:)

Ummi Salsabila said...

Mama syaza :

panjang komen lg sy suka.hihi.thanks kak for sharing your expriences...:)
jd ibu n isteri gitulah.mana sama mcm bujang dulu tak...pikir diri sendiri je.hihi.

yatie : betul jgk u.nnt i plak terkenang,sayu sedan.;p

Ummi Salsabila said...

ummu mishkah :

yes, proud being a mom! mesti!

izza :

thanks my dear..insy, we dont get paid now.but Allah knows the best!yg penting,ikhlas :)

Ummi Salsabila said...

Dayah:

i know..working moms lglah busy..kagum betul if working moms manage to cope everything.insy,Allah will reward all of u.

ema :

Ko smpt wat joke eh.haha.betullah.iklan biskut jacobs.terpengaruh dgn iklan nmpknya.;p


kak ninie :

thanks kak.appreciate komen akak.akak lg sanggup korban kerjy akak demi anak,fmily.nak tgk perkmbangan,nak jg anak dpn mata.saya salute akak!

kdg2 je rs teringin nak bibik,bila stress.huhu.anyway,thanks,i should appreciate the 'ganjaran' that i have! :)

Ummi Hanie said...

same laa dgn Hanie ni mOdah..tp sedor2 anak dah 4 org..tp still rasa xcekap2 ..huhuhuuu...xpelah,yg pnting ada azam dan keinginan utk jd lebih baik :) chaiyok2 !


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers