ads

Thursday, November 2, 2023

Air coklat paling sedap di Malaysia

 Siapa yang tengah cari pengganti air MILO, 


1. cuba lah Mak nona Coklat Malt ni.  kualiti & rasa dia sedappp. Rasa real chocolate! Rasa berlemaknya tu sedap. Orang yang buat air balang pun selalu pakai brand ni. Harga pun murah betul. Tengok sini 👉🏻 https://shope.ee/5ARVTMEYnC




2. Dulu I selalu makan dekat satu kedai ni, kedai dia memang takda jual air Milo tapi dia ada air chokee.


Katanya air ni lagi sedap, lepas I try minum memang sedap sangat🤤 sekali sedut, terus terkejut! 


Bagi i lagi sedap dari Milo😋

Chokee ni 100% product bumiputera tau

Boleh beli kat sini 👉🏻 https://shope.ee/9UaUcyT19t



3.Produk ke tiga ni kegemaran anak anak I. Borong satu kotak besar terus. Sawanah koko juga produk bumiputera  Sawanah better than Milo bagi I, bagi anak i minum Sawanah Koko dia jadi dah takde masalah sembelit, Milo ni gula dia banyak tau! Beli sawanah koko online di sini 👉🏻https://shope.ee/4fVEsX5Ai8

4. Produk ke 4 ni pun sedap! kowww pekat sangat. Ada campuran kurma. I start try minum Tamar koko ni masa mengandung sebab dia menang ada kurma dalamnya  boleh beli kat sini 👉🏻https://shope.ee/5V4LrhBI3F

5.Produk yang ni lagi special. cubaa la pulak entrusol oat coklatt. Less sugar dan ada oats sekali. Minumm boleh kenyang sekali. Ada campur kurma dan garam bukit juga.Boleh dapatkan sini 👉🏻https://shope.ee/1frdKPqNzn


Tuesday, October 31, 2023

Cara jimat duit gaji. Bawa bekal ke pejabat

Tajuk berita : Ramai bawa bekal ke tempat kerja. Dapat Jimat RM20. ✨



Bekal Saved me from:

1. Cari kedai makan

2. Beratur

3. Tunggu makanan sampai

4. Risiko makanan tak sedap, sebab masakan sendiri dah sedap

5. Spending too much on food

6. Exceeding calorie intake

7. Travel time untuk balik ke office/kelas

8. Grab fare (kalau malas nk keluar)

9. Dapat extra time for nap time lunch hour.

Lunch hour sejam. Tidur setengah jam. Makan setengah jam. Settle.

10. boleh makan sambil tgk movie / netflix  🤭


Efforts:

1. Meal planning

2. Groceries planning and shopping

3. Ingredients preparing

4. Masak

5. Basuh barang2 memasak


Pros > efforts


Tips : Ingredients keluarkan malam tu. Start masak 6.30. Siap dalam 7.15 - 7.30 am. Bergantung lah nak keluar kerja pukul berapa.


Also menu amat memainkan peranan. Nak masak cepat elakkan menu ada ingredients lada kering. Sebab asasnya lambat nak masak, undercook boleh cause stomach ache.

Ayam pun better amek chicken breast sebab senang masak. Ayam bertulang takes time.

Paling cepat sekali, masak sayur. Masak for 1 siap under 15 minutes.


Risau makanan sejuk? 


Pakai lunch box seperti di atas, boleh reheat dalam microwave ( jika office sediakan) order sini 👉🏻 https://shope.ee/LMCpRTCcq


Electric Lunch box ni best, i am so impressed! korang boleh reheat / steam food kat office 👉🏻 https://shope.ee/1fra9Mkb8i



Lagi satu pilihan ✨ Lunch box stainless steel electric boleh panaskan kat office. No water required to reheat the food. very convenient 👉🏻 https://shope.ee/9zWi4eSfsi


Portable Electric Lunch Box Heating Double Layer Stainless Multifunctional. Yang ni boleh bawa travel juga. masak nasi & tomyam pun boleh 👉🏻 https://shope.ee/3VJG7qWyg6



Semoga bermanfaat. Happy lunch!

Friday, October 27, 2023

Cara tangani morning sickness mabuk loya mengandung



 Ada sorang akak ni share dengan i, kalau pregnant mabuk, pening, morning sickness segalanya ada, maksudnya anak dalam perut sihat.


I cam ehh macam betul. (Judging from my pregnancy & mummies around me) 


Tapi mak mertua i cerita. Dia pregnant takde mabuk2 ke apa, memang smooth je. Dia kerja macam biasa je.


Bersalin pun dia kata mcm ber*k je dia punya smooth.


Untungnya. anak2 sihat juga.😄So i guess, rezeki masing-masing la kan?


Sedangkan i masuk labor room pun masih 

muntah. Alahan dari awal sampai akhir! Bila mengadu kat doktor. Bila alahan saya nak stop? 


Doktor pernah jawab macam ni, alahan tu tandanya baby kita kuat. 🥲 . 


Tu kadang pujuk hati,at least kita tahu janji baby sihat membesar baik dalam perut.


Jadi Soalan: betul ke kalau mabuk etc ni baby sihat?


Medical: normal ada morning sickness ni. Sebab hormon beta-HCG yang tinggi akan buat badan mual. Tapi akan ada point bila perlu intervene macam; muntah terlalu banyak electrolyte imbalances, badan terlalu lemah, tekanan darah turun dan lain lain.


Direct causation? Tak. Symptoms physiologically normal tak bermaksud baby sihat atau tidak. Symptoms tu hanya maksud ada fertilization/implantation.


Dari segi Agama: Allah bagi kesusahan sebab bakal ada rezeki. InsyaAllah baby sihat. Tapi kena tahu ikhtiar kita sebagai manusia, kalau tanda tanda makin teruk, dan ada cara lebih baik untuk baikkan diri, kena usaha. Contoh, cari yang lebih berilmu dan betul.


Jawapan: insyaAllah


Pengalaman saya tangani alahan, saya usaha dengan guna mama theraphy oil ni. Sapu di palm wrist, leher, dahi, hidung. Saya juga cuba inhale sedut baunya bila datang loya mabuk. lega! memang tak jadi muntah! mommy semua kena cuba, boleh beli sini https://shope.ee/1qAvVvG8dR

Lagi satu mommy boleh try pakai sea-band ni. Effective gila dia dapat relieve motion sickness tanpa buat kita rasa ngantuk. Pakai je band ni kat pergelangan tangan, Benda ni takda side effect ya. Selamat kalau nak pakai untuk travel 🥰 sea band mama beli di sini 👉🏻 https://shope.ee/6pZbRG8QdD


Jika terlampau teruk sangat. sampai lembik tak boleh bangun. semua makanan muntah semula. Ask your doctor for supplement or medication to take for relieving symptoms of morning sickness. Your doctor will advise which ones that are safe to take during pregnancy.


Ada tips lain untuk kita lawan alahan tak? 💪Share jom


Harap mommy mommy dan bakal mommy sihat sihat semua :) sekian.

Wednesday, October 25, 2023

Cara cara beli diapers jimat murah & di mana?

Cara beli harga murah adalah beli pada hari Payday! 

Best deal for all parents out there‼️ ✨

Beli Bundle diaper time Payday sangat berbaloi guyss🤩✨


Sebab harganya jauh lagi murah dan boleh claim Shop Voucher✨

Saya listkan pilihan diapers yang ada, the best online price : 





1. Drypers wee wee dry 4+1 Packs 🚼


👉🏻 https://shope.ee/10blHXcSVG


2. Mamypoko carton deal 🚼


👉🏻 https://shope.ee/2fjzGjfsKL(air fit tape)


👉🏻 https://shope.ee/AK9QPQfoCV( pants Sale RM149)


👉🏻   https://shope.ee/6AJrRkITej( air fit pants)





3. Hoppi Airdream bundle✨🚼


👉🏻 https://shope.ee/fyutEwJV9


4. Huggies Dry 4 packs + 1 carton 🚼


👉🏻 https://shope.ee/7ACOdHZgLi ( SALE RM133.90)


5. Drypers touch Jumbo 4 packs 🚼


👉🏻 https://shope.ee/9KGtDOt04l


Share this to others parents. Lets order Now! Don’t forget to claim free shipping & shop voucher 🥰

Friday, October 20, 2023

10 Kitchen Appliances Retro Vintage Estatik

 Wah SMEG.Kenapa dia mahal?



Smeg tu mahal sebab shortform dia tu. Sangat Mahal, Exclusive Gila (SMEG). Harganya refrigerator dia memang harga mampu tengok je 🫣 👉🏻 https://shope.ee/1qAjYxfwVu


Tak mengapa lah kita guna kitchen appliances yang harga Rahmah tapi tetap aesthetic!. Ada local brands yg setanding.harga pun affordable! Bukan sekadar cantik tapi berguna tau. Let’s me share ☺️


1. Air fryer ni dah terjual 4.7 ribu! Beli sini ➡️: https://shope.ee/3fcNK3FEO4


2. Toaster comel betul! Boleh beli as a wedding gift juga. Link : https://shope.ee/40FDivcVG7 


3. Stove kettle montel ☺️ berbaloi beli sebab boleh bawa camping ⛺️ cantik & tahan lasak! Link : https://shope.ee/AK9HGiAYDi


4. Coffee machine. Hadiah kahwin buat kawan atau hadiahkan diri anda dengan coffee machine aesthetic ini! membahagiakan hari harimu. Beli sini : https://shope.ee/7zlMUiPV1E



5. Juice blender aesthetic seterusnya brand korea. Smooth & not too loud. Cantik juga, harga bawah RM100. Link : https://shope.ee/99xJu6yPzO


6. Blender/ grinder/ food processor estatik tapi harga marhaen. I suka glass jar container tu macam blender che nom pakai .  Boleh beli sini 👉🏻 https://shope.ee/AK9HhHiwTC



7. SMEG refrigerator kita pejamkan jelah, Set pisau SMEG kita mesti grab. 🤍 please beli memang cantik, pisau berat ➡️ link shopee : https://shope.ee/LLtNOq6Zk




8. Periuk nasi estatik ni digital, ada sirim certification, ada warranty dan terbukti nasi tak melekat di pot! Harganya RM123 sahaja. Link : https://shope.ee/3pvo1YCFXi


9. Peti ais retro vintage ni local brand tau! 4-star energy rating. Saya suka tengok local brands yang put in that extra effort to make sure their products are presented at the best possible level. Beli sini peti ais isonic harga paling murah sini : https://shope.ee/8KODT5qgjc



10. Oven ni nampak cute tapi muat seekor ayam! Design cantik, warna beige, praktikal dan tak makan space. Beli sini cepat : https://shope.ee/99xKL9PHwJ



11. Kitchen cabinet untuk susun susun barang atas ni, harga affordable kat sini 👉🏻 https://shope.ee/2L70jd6lPP


Mostly semua item rating 4.9+ ⭐  atau 5 ⭐️

Harap dapat membantu semua 🤍

Thursday, October 19, 2023

Cara tanam daun bawang, paling mudah!

Pokok herba paling senang tanam. kurang dari seminggu je dah tumbuh! Pemenangnya ialah daun bawang! 


Cara cara tanam 

1. pokok atas bawang merah kecil/ meras ros



2. tanam dalam pot panjang



3. siram petang petang balik kerja



4. tadaaaa keajaiban berlaku Alhamdulillah 



5. boleh potong mana daun potong yang korang nak untuk masak atau yang lebih boleh simpan dalam bekas herb keeper ni ➡️ https://shope.ee/3VIwjRhqrm



Kalau herba daun sup, susah sikit. ambil masa lama nak besar. Saya beli pokok sup dah besar je kat online garden ni ➡️ https://shope.ee/A9pqfqx2Xr


Jom deko bilik baby nursery atau pantang room

 




Jom deko bilik baby nursery room! Menenangkan tema olive and putih macam ni. Selesa & Bahagia betul 🫒🤍


saya kumpulkan link items ( harga affordable) yang boleh dapatkan di shopee : 


1. Rocking chair gebu & stool ➡️ https://shope.ee/30MfJCXGfz


atau korang suka wing chair? warna putih beli kat sini ➡️ https://shope.ee/6Kd7FbbXWs


2. Baby cot set beige ➡️ https://shope.ee/8pKSJBzant

Baby cot putih ➡️ https://shope.ee/1frHmV1Q87


3.Chest Drawer ➡️ https://shope.ee/7f8UsQ3oSn


4.Olive artificial trees ➡️ https://shope.ee/1VXqjTxuQ0


5.Olive color Feature wall ➡️ https://shope.ee/8f1256eb46


6.Round mirror ➡️ https://shope.ee/8f1259qRkh


7. Bamboo Rattan Pendant Light ➡️ https://shope.ee/AK9FFA4okq


8. Carpet modern rug ➡️ https://shope.ee/qIAkZl76S


9. Side table ➡️ https://shope.ee/2VQOk3UGYC


10. Wooden storage rack ➡️ https://shope.ee/1LEQXPS5OC


11. Gantung hiasan dinding ➡️ https://shope.ee/5pgqiG2Ujt


12. Candle warmer ➡️ https://shope.ee/AK951LMEAU


13. Baby room wall stickers ➡️ https://shope.ee/3VIvw6CXtu


14. Baby cot bedsheets cover ➡️ https://shope.ee/5pgqjHh2eu


15. Nursing pillow ➡️ https://shope.ee/20U8pQkkxl


16. Foldable Baby cot ➡️ https://shope.ee/9KGitw1zkt

Thursday, May 7, 2015

Camne life a mom of 4?

Assalam 

Lamanya tak update blog..Busy teramat 
Hari ini seorang kawan bertanya soalan di atas..Camne life as a mom of 4? 
Jawapannya terlalu sibuk,tak cukup masa.Nak balas soalan dia pun lambat reply.Hehe.

Dan tika menulis entry ini, Sarah masih belum tidur.Bermain lagi.Tadi dia nak mengempeng, aku tak bagi sebab dah penat lama sgt dia nak nyot nyot.Apa lagi dia mengamuk menjerit jerit.Terus tak jadi tidur.tiap2 anak problem yang sama je, susah nak wean off.Ini pun abi dia dah hantar dia pi play school, kalau tak siang pun nak mengempeng je.tak boleh buat kerja apa..Ambil dia petang, apa lagi balai dendam la dia.nak syusyu Nak syusyu.

Sepanjang life as a mom of 1,2 or 3.Aku tak pernah melalak melainkan masa aku sakit bersalin,HAHAHA of course la kan.Dan masa aku admit ward, bacteria infection masa tu Sarah baby lagi.Tapi as a mom of 4 aku teriak ritu sebab penat sangat...huhu.Dan aku kerap tidur lambat sebab waktu malam lah aku nak buat macam2.dan esok pagi2 dah bangun hantar anak2 sekolah bla bla bla seterusnya rumah, makan minum,layan customers,uruskan bisnes pakaian aku ( my passion, my 5th baby)

Alhamdulillah.Semua rezeki Allah beri.rezeki anak2.Seronok bisnes.Syok dapat pegang duit sendiri, tapi kita penat pula, kelam kabut nak handle.Tulah orang cakap, ada duit, masa takde.Ada masa, duit tarak! HAHA

Alhamdulillah juga anak2 sihat, baby tak banyak ragam.keluar kerja, bawa baby kemana2.Nangis nak susu jela.tinggal kdg2 tak menang tangan.Sorang melalak, nak siapkan kakak nak ke sekolah, sorang nak perhatian.Bila situasi ini datang serentak pabila kita seorang diri.Alllahuakbar, Tuhan saja lah tahu.Baru lah tahu camne mak kita besarkan kite adik beradik.sian mak..sayang mak.Huhu

Anak2 cepat membesar.enjoy the moment, enjoy the miserable.tahu, nanti rindu!

Oklah sekian bebelan seorang Mak.macam aku sorang je penat! Semua mak pun penat.Masa anak Dara boleh lah enjoy, tengok CD korea ulang berapa ratus kali pun takpe! Haha




Friday, March 6, 2015

Semua Mak setuju kan dengan video ni?





Video yang menjadi viral.Mendapat berjuta share di facebook.Kenapa?
Satu, budak Elia ni memang adorable sangat! Geram haih
Dua, tengok pekerjaan Elia ni teringat kat anak-anak masing.
Tiga, memang mak-mak semua hadapi benda yang sama macam ni!

Setuju mak-mak? Yang tak setuju bapak je.Dia pun involve dalam parenting.Dia pun penat jugak HAHAHA


Beg bersalin hospital





Dah 3 kali ke wad bersalin pun saya lupa.Hari tu tengok balik entry lama saya checklist beg hospital.So perlu lah simpan yang latest di sini.EH nak tambah lagi ke? Kata dah serik haritu haha.Yelah nak kongsi dengan mommies lain Terutamanya yang pertama kali.


part 1 ialah barang-barang Mak :

1.  kad check up hospital/ buku pink
Penting untuk tahu segala history medical kita sepanjang pregnancy.

2. IC
 IC memang wajib ada dan wajib bawak ke mana-mana pun kan. hehe

3. maternity pad
Masa lepas bersalin /first day memang nurse pakaikan dan tukarkan untuk kita.Tahan jela malu tu.Slamber Haha.Tapi lepas tu kita kena bangun pergi buang air sendiri dan tukar pad sendiri.Bawa lah dalam 5 atau lebih pad yang panjang giler tu.hehe.Darah keluar memang banyak.Rasa sengugut sakit bila darah ketul-ketul keluar.tskkk

4. disposable panties
yang nimemang penting bagi saya.Darah kelaur sangat banyak kadang sampai tembus.So, sangat leceh la untuk kita basuh seluar dalam semua.Senang pakai disposable panties.Saya beli dalam 5 pack, pakai masa pantang sekali.Senang!

5. stokin dan sweater
penting. sebab ikut pengalaman memang rasa sejuk je kaki.lepas bersalin je rasa sejuk badan.Plus, jangan badan masuk angin.Lepas bersalin pakai balik tudung, nanti angin masuk you.

6. Minyak panas dan minyak urut.

Saya pakai minyak panas Nona Roguy.Selepas kita keluar labor room je kita akan rasa lemah, pening pening, badan rasa sejuk.So,husband akan terus sapu minyak panas kat kaki dan tangan.Pakai stokin dan sweater. Kita akan rasa pening mabuk sebab darah banyak keluar, sapu kat kepala juga.Ikat rambut ketat- ketat.Sedap rasa berangin minyak ni.

Minyak urut pun saya bawa, lepas bersalin tahu lah badan kita sakit2 akibat dek meneran tadi.Pinggul, peha, kaki sengal berbisa semua.So, suami urut, mak urut, visitor yang datang pun tolong picit-picit.

7. selipar toilet
Yang ni selalu lupa! pakai kasut ok gi jamban! amboi formal nampak. Akhirnya pakai je sandal suami.

8. Makanan, minuman & Kurma
Masa contraction Mak perlu cukup tenaga untuk berjihad di labor room.Biasanya, waktu menunggu bukaan tu sempat lagi request nak makan apa.cempedak goreng, aiskrim, burger, pisang goreng cheese.Mak kata makan makan.kena banyak tenaga.Tapi bila contraction dah maha hebat, tak lalu dah.So, yang penting adalah makan kurma untuk tenaga.

Makanan yang penting selepas deliver adalah milo 3 in 1 dan biskut.Makanan pagi, tengahari, malam hospital ada sediakan.Biskut cecah milo untuk topup malam2 rasa lapar pula kan. Lega perut.


9. Air Zam Zam 
Mesti ada air zam zam dalam beg.Masa menunggu sakit dalam wad minum je bila rasa haus.Ada air selusuh atau air bacaan doa dan ayat quran, bawa minum kat wad.Minta dipermudahkan je..

10.Kamera, phone & charger

Bawa lah gadget uols untuk snap gambar video baby nanti. Zaman teknologi kan mesti la update cepat ig, fb Hehe

11.nursing bra, nursing pad
Alhamdulillah Subhanallah dapat susukan semua Anak-Anak sejurus terus bersalin.Amazing sangat tengok baby baru lahir dah terus attach nipple & menyusu.Subhanallah.Kitorang mesti jakun tengok tau, even dah ke 4 kali.eeee pandainya baby kite.puji anak sendiri la tu! Husband siap amik video Haha.

12. Bengkung
Lepas deliver mak datang, pakaikan saya bengkung.Baru rasa sedap badan bila berjalan.Saya pakai bengkung moden je, kalau bengkung panjang tu lg bagus, ikat kuat siap naikkan peranakan lagi! 

13. baju untuk keluar wad
Dulu saya bawak kain batik.Sekarang dah upgrade, keluar hospital pakai skirt labuh. hehe Baju mesti lah blouse nursing.Senang nak bf baby nanti.
 
14.tudung instant
penting! Saya datang wad memang pakai instant dah.Tak kuasa lilit dah.Tapi prepare satu lagi instant dalam beg.visitor datang, pakai bedak sikit.baru mantain cun macam Che ta gitu! HAHA

15.toiletries & towel
Hospital bersalin ada sediakan toiletries, tapi saya tak suka pakai berus gigi lipat dorang dan ubat gigi sediakan tu.So bawa sendiri berus gigi, ubat gigi dan pencuci muka.Sabun, sikat pakai dorang bagi.


part 2 ialah untuk barang baby: 

Bawa baju baby, mitten, selimut bedung baby, topi, pampers.
Kali ni hospital Razif bagi bedung baby dan topi.Alhamdulillah dapat untuk kenangan katanya!

Rasanya itulah yang penting.Kalau nak tambah boleh juga bagi tahu kat sini :)

selamat membuat persediaan!


Friday, February 13, 2015

Kata Nasihat Tuan Guru Nik Aziz kepada Ibu bapa


اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ
وَنَقِّهِ مِنْ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ
وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ
وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ أَوْ مِنْ عَذَابِ النَّارِ.
Maksudnya:
Ya Allah, berikanlah ampunan kepadanya, sayangilah dia, maafkan dan ampunilah dia, muliakan tempatnya, luaskan tempat masuknya, serta mandikanlah dia dengan air, salju dan embun; bersihkanlah dia dari kesalahan-kesalahan sebagaimana baju putih dibersihkan dari kotoran; berikanlah dia pengganti tempat tinggal yang lebih baik dari tempat tinggalnya, keluarga yang lebih baik daripada keluarganya, dan pasangan yang lebih baik daripada pasangannya; masukkanlah dia ke syurga serta lindungilah dia dari azab kubur (atau azab neraka).
Tuan Guru tetap di hati... Al Fatihah.

Tuesday, February 10, 2015

Rezeki dari Tuhan atau kita kena usaha?

Assalamualaikum dan selamat berpagi-pagi 

Kita pernah mendengar seseorang mengatakan, "Benarlah rezeki itu daripada Tuhan, tetapi kita kena usaha." Kita juga pernah mendengar kata-kata "Benarlah kita kena usaha, tetapi rezeki itu daripada Tuhan."

Bagaimana kita memahami kedua-dua ayat ini? Apa bezanya? Yang mana satu betul? Ternyata kedua-dua ayat di atas bukanlah untuk memilih betul atau salah. Tindakan dan kata-kata kita cenderung mewakili apa yg kita rasa dan percayai.

Ada orang yg memang mempercayai rezeki itu daripada Tuhan. Namun melihat caranya berusaha, Tuhan dijadikannya nombor dua pula. Maksudnya apabila bertembung dengan situasi yg memerlukan dia membuat pilihan, keputusannya adalah Tuhan diletakkan nombor dua.

Contohnya apabila dia sedang asyik dengan sesuatu perkara, sedang waktu solat sudah pun tiba. Maka, solat dikemudiankan, malah dikerjakan pada hujung-hujung waktu. Inilah golongan yg selesa mengucapkan ayat yg pertama itu. Padanya, usaha adalah nombor satu. Perintah Tuhan jatuh nombor dua. "Benarlah rezeki itu daripada Tuhan, tetapi kita kena berusaha," katanya.

Dalam satu riwayat dinyatakan seorang Sahabat sedang bekerja. Beliau menyiapkan dinding yg terdiri daripada sususan batu-bata. Pd masa azan dilaungkan kerjanya hampir selesai iaitu hanya tinggal meletakkan sebutir bata sahaja lagi. Apabila ketulan terakhir itu diletakkan di tempatnya maka sempurnalah kerjanya. Namun, tatkala azan dilaungkan, serta merta Sahabat tersebut menghentikan kerjanya dan terus menuju ke tempat solat.

Apabila beliau ditanya mengapa tidak meneruskan kerjanya itu. Beliau menjawab, bahawa jika beliau meneruskan kerjanya, sebenarnya beliau membesarkan batu-bata dan bukan membesarkan Allah! Padanya apabila azan dilaungkan, semuanya menjadi kecil kecuali Allah. Nah, beginilah dahsyatnya iman para sahabat. Maka tidak hairanlah rezeki mereka melimpah ruah. Mereka dipandang mulia walau tanpa harta dan kuasa. Mereka mendapat redha Allah dan dijanjikan kejayaan (mendapat syurga) semasa masih di dunia lagi.

Allah Subhanahu wa Taala menyatakan dengan jelas melalui firman Nya di dalam al Quran bermaksud :
"Sesunggguhnya Allah memberi rezeki kpd sesiapa yg dikehendakiNya dengan tidak terhitung jumlahnya." (3:37)


- Petikan dari buku Mudahnya Menjemput Rezeki, Fathuri Salehuddin 



Friday, February 6, 2015

Kenapa lah kau degil sangat?

Status Puan NurulAa di laman Facebook telah dikongsi sebanyak 6,705 shares. Bebelannya mengenai kedegilan orang perempuan ini menarik dan membuka hati para suami yang tidak memahami sikap orang perempuan yang adakalanya degil tidak terkata.

Nak tahu tahap kedegilan mereka? Baca bebelan Puan Nurul di bawah;

Orang perempuan memang degil

Orang perempuan tak reti serik
Dah tahu 'morning sickness' tu teruk, masih lagi nak mengandung

Orang perempuan tak reti serik
Dah tahu perut besar tu berat dan menyakitkan pinggang, masih lagi nak mengandung

Orang perempuan tak reti serik
Dah tahu masa mengandung susah nak tidur, masih lagi nak mengandung

Orang perempuan tak reti serik
Dah tahu kulit tu nanti pecah² sebab stretchmark, masih lagi nak mengandung

Orang perempuan tak reti serik
Dah tahu sakitnya bersalin tu antara hidup dan mati, masih lagi nak mengandung

Orang perempuan tak reti serik
Dah tahu sakitnya digunting dan dibelah ketika bersalin, masih lagi nak mengandung

Orang perempuan tak reti serik
Dah tahu susahnya nak menjaga jahitan sambil buat aktiviti harian di dalam pantang, masih lagi nak mengandung

Orang perempuan tak reti serik
Dah tahu malam tak boleh tidur dengan lena dan aman bila ada anak kecil yang menyusu, masih lagi nak mengandung

Tapi itulah org perempuan. Kalau Allah selitkan rasa 'serik' dalam hati orang perempuan, maka tak bertambahlah umat manusia, semakin ramailah isteri nusyuz kepada suami.

To all beautiful woman out there, you are mentally strong, even stronger than men. Chin up, smile and live your life to the fullest. Never give up. When you ever feeling down and so tired of life, just remember that Allah is there and He will never forget.

Kepada para suami yang budiman, kalau sekali sekala isteri tersayang anda menyakitkan hati, maafkanlah dia, sebab orang perempuan memang 'degil'. Hehehe.

P/S : Baru lepas meneran, dah rindu perut boyot! Dah, jangan mengada lah.

Officially mom of 4

Alhamdulillah

A baby girl, 3.31kg. Kelahiran Normal,tepat jam 1:00am  Isnin 2/2/2015
الحمد لله حمداً كثيراً طيباً مباركاً  فيه  ...😄


Friday, January 23, 2015

Rasyiqa Instant Shawl Murah dan labuh

Assalamualaikum 



Mencari Instant Shawl labuh / wide shawl instant? Rasyiqa Instant Shawl 2nd batch in process.

Harga shawl RM36 exclude postage.Serius murah babe! Harga kasih sayang kepada customers ni.Percaya lah :) Labuh pula tu. Tak perlu pin atau lilit! Senang sangat.Sarung je.


Dan yang terbaru Hannah reversible instant shawl.beli satu dapat 2.:)
Istimewa Kain ni iron less, wrinkle free tak payah iron pun takpe.

Dapatkan di @risha_my nanti.Follow @risha_my di instagram dulu ye :)

atau like di facebook RISHACOLLECTION

whatsapp 013-2642323 to order

Thursday, January 22, 2015

Realiti Kehidupan Sekarang?

Assalammualaikum 

Saya dapat perkongsian ini.Saya setuju memang banyak yang betul.Dulu lain, sekarang lain.Dulu takde kemudahan, sekarang pelbagai teknologi.Orang dulu lagi rajin! Semuanya homemade, semua tanpa bantuan mesin.Giling cili guna batu giling! Kuat! Hihi



Harga sekarang barang lain, harga rumah  sangat mahal,ada yang melampau harganya!.Harga rumah 1/2 Juta? Satu perpuluhan Lima Juta ? Itulah harga sekarang.Tak tahu di masa anak anak kita nanti.Senang cerita nilai duit dulu dan sekarang lain.Ujian hidup dulu dan sekarang berbeza.

Dan kebanyakan orang di masa ini, melakukan dua tiga kerja dalam mencari rezeki.Balik kerja, sambung buat kerja part time, jumpa client dan sebagainya.Ini lah realiti hidup sekarang.

Kalau sekarang ada jual MASA, mesti semua orang berebut nak beli.Nak jadi muda, nak kembali ke zaman kanak-kanak, nak kembali sihat,nak lebih masa untuk bersantai, nak tangguh kematian.Tapi tak mungkin, tiada orang boleh jual MASA.

Allah jadikan hidup manusia ini susah, mencabar, penuh dugaan.

Firman Allah dalam surah Al-Balad: 4 yang bermaksud: 

Sesungguhnya Kami jadikan manusia (hidup) dalam perjuangan yang susah payah. 


Bagaimana pun bahagikan masa dengan keluarga sebaiknya.Masa berkualiti, habiskan waktu bersama semaksimumnya.Balik kerja walaupun lewat, penting bergurau dengan anak2 supaya rapat dengan mereka.Ajar anak Al Quran dan maknanya.Lupakan sebentar tentang hal kerja, hal dunia.Bukan masa yang panjang yang penting, tapi masa yang berkat! 

Jom hayati perkongsian ini.Mungkin anda setuju mungkin tidak? :)

Dulu... orang tua kita pergi kerja selepas matahari terbit dan kembali ke rumah sebelum matahari terbenam.

Walaupun memiliki anak yang banyak... rumah dan halaman pun tetap luas, bahkan tidak sedikit ada yang memiliki kebun... dan semua anak-anaknya bersekolah...

Sekarang... banyak yang berangkat kerja subuh dan sampai rumah selepas isya, tetapi rumah dan tanah yang dimiliki tidak seluas rumah orang tua kita, dan bahkan banyak yang takut memiliki anak ramai kerana takut kekurangan...

"Dan sungguh akan Allah berikan cubaan kepada manusia dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta..."
(Al Baqarah (2) ayat 155)

Apakah ada yang salah dengan cara hidup orang moden??? Orang tua kita hidup tanpa banyak alat bantu... tapi mereka tenang menjalani hidupnya... Sementara kita yang dilengkapi dengan pampers, mesin basuh, dapur gas, HP, kereta, TV, email, FB, Twitter, i pad, ruangan ber air cond dll...

Seharusnya mempermudah hidup ini... tapi ternyata tidak, sampai2 tidak sempat kita menikmati hidup kerana semuanya dilakukan tergesa gesa!!
...pergi kerja, tergesa gesa...
...pulang kerja, juga tergesa gesa...
...makan t.hari, tergesa gesa...
...dilampu merah, tergesa gesa...
...berdo'a pun, tergesa gesa...
...bahkan solat pun, tergesa gesa...

Sifat diatas bukti dari Al-Qur'an surah Al Isra' (17) ayat 11
"Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa"

Hanya mati.......... yang tidak seorang pun mau dipercepat...

Kerana takutnya akan kurangnya harta untuk keluarga sampai sampai kita berkira dalam BERSEDEKAH, sementara Allah tidak pernah berkira dalam memberi rezeki kepada kita.

"Syaitan menakut-nakuti kamu dengan kemiskinan dan menyuruh berbuat kejahatan...."
(Al Baqarah (2) ayat 268)

Bahkan kerana takutnya kita kehilangan pekerjaan hingga berani melewatkan solat subuh, solat maghrib dsb...

Sampai dimanakah hidup kita hari ini...???

Semoga semua urusan kita dipermudahkan.Allahumma Amin. semoga bermanfa'at :)

Tuesday, January 20, 2015


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers