ads

Friday, October 27, 2023

Cara tangani morning sickness mabuk loya mengandung



 Ada sorang akak ni share dengan i, kalau pregnant mabuk, pening, morning sickness segalanya ada, maksudnya anak dalam perut sihat.


I cam ehh macam betul. (Judging from my pregnancy & mummies around me) 


Tapi mak mertua i cerita. Dia pregnant takde mabuk2 ke apa, memang smooth je. Dia kerja macam biasa je.


Bersalin pun dia kata mcm ber*k je dia punya smooth.


Untungnya. anak2 sihat juga.😄So i guess, rezeki masing-masing la kan?


Sedangkan i masuk labor room pun masih 

muntah. Alahan dari awal sampai akhir! Bila mengadu kat doktor. Bila alahan saya nak stop? 


Doktor pernah jawab macam ni, alahan tu tandanya baby kita kuat. 🥲 . 


Tu kadang pujuk hati,at least kita tahu janji baby sihat membesar baik dalam perut.


Jadi Soalan: betul ke kalau mabuk etc ni baby sihat?


Medical: normal ada morning sickness ni. Sebab hormon beta-HCG yang tinggi akan buat badan mual. Tapi akan ada point bila perlu intervene macam; muntah terlalu banyak electrolyte imbalances, badan terlalu lemah, tekanan darah turun dan lain lain.


Direct causation? Tak. Symptoms physiologically normal tak bermaksud baby sihat atau tidak. Symptoms tu hanya maksud ada fertilization/implantation.


Dari segi Agama: Allah bagi kesusahan sebab bakal ada rezeki. InsyaAllah baby sihat. Tapi kena tahu ikhtiar kita sebagai manusia, kalau tanda tanda makin teruk, dan ada cara lebih baik untuk baikkan diri, kena usaha. Contoh, cari yang lebih berilmu dan betul.


Jawapan: insyaAllah


Pengalaman saya tangani alahan, saya usaha dengan guna mama theraphy oil ni. Sapu di palm wrist, leher, dahi, hidung. Saya juga cuba inhale sedut baunya bila datang loya mabuk. lega! memang tak jadi muntah! mommy semua kena cuba, boleh beli sini https://shope.ee/1qAvVvG8dR

Lagi satu mommy boleh try pakai sea-band ni. Effective gila dia dapat relieve motion sickness tanpa buat kita rasa ngantuk. Pakai je band ni kat pergelangan tangan, Benda ni takda side effect ya. Selamat kalau nak pakai untuk travel 🥰 sea band mama beli di sini 👉🏻 https://shope.ee/6pZbRG8QdD


Jika terlampau teruk sangat. sampai lembik tak boleh bangun. semua makanan muntah semula. Ask your doctor for supplement or medication to take for relieving symptoms of morning sickness. Your doctor will advise which ones that are safe to take during pregnancy.


Ada tips lain untuk kita lawan alahan tak? 💪Share jom


Harap mommy mommy dan bakal mommy sihat sihat semua :) sekian.

No comments:


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers