ads

Wednesday, May 1, 2013

Demam bengkak susu

Salam sayang semua

Pengalaman pertama saya kena demam bengkak susu.Dulu masa bersalin anak pertama, B bengkak je,lepas berurut,susu keluar,dan beransur.Jadi tak sempat demam.

Kali ni saya merasa demam bengkak susu! MasyaAllah sakitnya.rasanya kalah demam sebelum ni.huhu

Saya kena pula sejurus habis pantang.Memang Allah nak bagi rehat lagi.hari ke 45.Baby menyusu saja petang hingga malam sebelum tidur.sampai saya rasa B dah kosong.Risau dia tak puas menyusu.Maka,sebelum tidur saya makan milk booster.

Malam itu bila tidur saya perasan baby tidur lena.Tak kerap bangun seperti biasa.bangun sekali dua,saya bagi sebelah B saja.

Bila bangun pagi saya rasa sejuk sangat mengigil-gigil,badan sakit-sakit dan sebelah B bengkak.Ya Allah,kenapa ni?

Maka,saya telan panadol, pain killer,berbungkus dengan selimut tebal dan tidur saja.Tak larat betul.Syukur anak-anak berdikari main sendiri.lain watak bila umminya sakit.Bibik tolong layan bila mereka dah boring.

Mak balik kerja terkejut tengok saya.Mak kata,saya bentan ni.Sebab saya mengigil-gigil.Saya pelik gak.Takkan dah habis pantang bentan.Dan saya pelik juga takkan bengkak susu sampai demam mengigil-gigil.

Lalu,mak panggil tukang urut.Ya Allah,sakitnya kakak tu urut.Setiap inci dia tekan.Dia urat2 semua tegang.Kaki sejuk.Bila dia nak sengkak, dia kata dah peranakan cantik.dah naik,kiri kanan kosong.Sebab dah urut 3 hari awal bersalin hari tu agaknya.

Maka,memang bukan bentan.Kalau bentan ia sesuatu berlaku dengan peranakan.Mak pernah kena bentan.Dia tahulah rasanya.sejuk mengigil juga rasanya.itu yang dia risau.

Apakah rasa demam bengkak susu ini? B ofkos besar dan berbisa.demam panas diluar,tapi kita rasa sejuk sangat sampai mengigil-gigil.Pening dan muntah.satu badan sakit sakit.Kaki sejuk dan kebas,Nak kunyah makanan mukut sakit.Pegang cawan pun sampai bergetar-getar.Rasa bergegar bergoyang bumi macam raksasa datang menyerang.Amboi! Haha.

Lengkap semua.Serik rasanya.3 hari saya merasa keadaan di atas.Ujian Allah bagi..supaya ingat Dia selalu.Bila mengigil gigil tu,saya dah ingat mati.UYa Allah...Ya rabbi..3 hari juga lah saya berehat,banyak tidur.makan pun atas katil.huhu

Apa yang buat untuk surut kan demam? Masa bengkak tu memang maha sakit lah kan.Kita tersentuh sikit pun sakit,belum urut ke apa lagi.Tapi kena lah tahan gak.Memula,Saya tuam B dengan tungku moden.sebab susu dah berketul,pump pun tak keluar.kemudian sikat B ( urut ke bawah) dan urut B ikut pusingan jam.Last sekali perah B dengan tangan.picit picit bagi keluar selain bagi baby minum.Buat itu jelah sampai surut bengkak.

Alhamdulillah dah sihat.Allah lah yang menyembuhkan.Maka,inilah pengalaman pertama demam bengkak susu saya.Hehehe.saja nak kongsi.Korang pernah kena tak? :)

No comments: