ads

Sunday, November 13, 2011

Masterchef di hati suami dan anak-anak

Cooking is like love. It should be entered into with abandon or not at all. -Harriet Van Horne


Masterchef di rumah? Itulah yang mahu direalisasikan.Masih belajar ilmu memasak dan baking.Tapi semangat untuk belajar memang membuak-buak.Mula memasak memang dah lama.sejak tngkatan 3.Anak sulung pula,mak sibuk bekerja.Jadi dari menolong sikit2,terus minat memasak.Tetapi tidaklah memasak yang susah.Setakat lauk biasa untuk keluarga.sambal,sup,kari,gulai lemak,kurma,asam pedas,kicap,yang goreng2 dan yang simple.Asal boleh adik-adik makan.

Baru-baru ini kami ke Big bad wolf book sale borong buku-buku murah.Ummi beli cook books.yang lain buku anak-anak dari Rm3 ke rm8.murah-murah.seronok borong.Suka belek-belek my cook books.Rasa tenang dan gembira.



Setakat ini adalah dua tiga menu cuba dari buku resepi.yang lain refer Pak Cik google juga.Hehe.

Orang kata nak pancing suami melalui masakan.Suami pula suka masakan kampung.Lauk kampung juga dia berselera makan.Jadi,masak kampung yang pedas-pedas saja untuk pancing hati dia.Hehe.Dessert pun tak berapa minat.Kalau buat kek,bagi kat jiran tolong habiskan.Hehe.Anak-anak pula gemar pasta, sup  dan sudah tentu lauk yang tidak pedas pula.Resepi pasta boleh diinspirasikan untuk menu mereka.Selalunya balognise,carbonara dan cheesy pasta ulang ulang masak.

Saya tidaklah memasak setiap hari.Kadangkala datang malas,keluar makan juga.Hehe.Tetapi saya percaya homecook always the best.InsyaAllah.Ada peluang nak cuba resepi lain.kasi gilap skill memasak dan baking.I love foods.mereka sangat cantik, menakjubkan dan membahagiakan! :-)



- Posted using BlogPress from my iPhone

2 comments:

dear anies said...

nnt msk lbh2 ajak la sy join skali hahahahaha

Ummi Salsabila said...

I'd love to do so.Teringin kalau buat usrah,sharing day ke.dapat merasa makanan masing2.InsyaAllah.:)


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers