ads

Tuesday, September 17, 2013

Makanan pertama, Bubur Bayi 6 bulan

Assalam Alayk! 


Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan, maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau, Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa.Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah, dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman. ( Al-an'aam: 99) 



Alhamdulillah baby dah 6 bulan.Syukur juga masih ada rezeki susu ibu.Dan seperti sebelum ini, ulangi semula masak-masak makanan bayi.Hehe.

Bila Anak-Anak dah 6 bulan, Ada yang tanya nak bagi makan apa dulu.Mulakan dengan buah-buahan dan sayur-sayuran sebab senang dihadam serta tak menyebabkan alergik.

Sayur-sayuran Pertama: lobak, kentang, ubi, labu, dan keledek.

Sayur-sayuran berakar seperti lobak merah, kentang dan labu adalah makanan yang sangat popular yang pertama sebab  mempunyai rasa semula jadi manis dan mempunyai tekstur licin.Yumyum!

Buah-buahan Pertama: Apple, pir, betik  pisang dan avocado.

Adalah penting kita memilih buah-buahan yang masak dan mempunyai rasa yang baik, jadi cuba merasa dulu sebelum memberi  
kepada bayi.sedap tak ni? Mmmmmm...

Buah  seperti epal, pir kita memasak, kukus dan membuat puri.Manakala pisang, betik dan avokado tidak payah masak.hancurkan saja.

Campurkan dengan air, atau susu badan dengan puri buah-buahan atau sayur-sayuran.

Puri Pertama Sarah : puri carrot.Kemudian apple dan kentang.Nampaknya dia suka makan.Alhamdulillah.Walaupun sarah Poo poo makin banyak dan bucukkkk, Ummi tak kisah.Asal Sarah suka makan.

Tak sempat buat puri hari-hari.Frozenkan, esoknya boleh panaskan.

Belum sempat snap gambar Sarah makan lagi.kesian...

Sarah genap 6 bulan! Cepatnya masa.cepatnya kamu membesar! Keep growing  dear...nanti kita cuba resepi bubur baru ok .:)

1 comment:

Elyn Sani said...

Makin gebu la sarah bile dh start mkn ni!! Bleh lawan lengan ngan faiq ye hehehhe


Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers