ads

Tuesday, October 8, 2013

Jenis- jenis makanan sihat patut makan ketika hamil

Assalammualaikum..

Apa jenis- jenis makanan yang patut ibu makan ketika hamil? Bila hamil adalah hak bayi kita mendapat makanan yang sihat dari kita.


Pelan diet kehamilan harus merangkumi makanan yang kaya dengan protein, karbohidrat, mineral dan vitamin dengan setiap hidangan. Apa yang anda makan selama kehamilan boleh menjejaskan risiko bayi untuk mendapat alahan dan penyakit kronik seperti kencing manis dan kolesterol tinggi.


Jenis jenis makanan yang ibu hamil patut ambil adalah : 


Sayur-sayuran berdaun seperti Kailan dan bayam - Ini sarat dengan vitamin A, C, K, asid folik dan zat besi yang baik untuk berkembang tisu sihat. Sayur-sayuran hijau juga tinggi dalam magnesium dan vitamin B12.

 macam Popeye suka makan bayam terus jadi kuat! Sebab tu bayam sgt.Contoh menu yang senang kita perolehi atau masak, Bayam masak air atau Kailan goreng belacan! 

 

     Protein - Pengambilan protein yang baik membantu dalam pertumbuhan sel dan penghasilan darah. Ikan, kacang, tauhu, tanpa lemak, putih telur dan kekacang adalah semua kaya dengan protein.

Contoh menu mudah : Ikan goreng atau ikan bakar, Tahu atau Tempe goreng.Cecah bersama sambal kicap.Sedap! 


 

     Karbohidrat - Makanan dengan karbohidrat membantu untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan untuk badan. Roti, bijirin, nasi, kentang, pasta, buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber karbohidrat.


Contoh menu  mudah : Roti berserat sandwich telur dan salad.



     Kacang - Ia merupakan sumber protein cepat untuk mengambil di siang hari. Pilih badam kerana mereka adalah tinggi dalam vitamin E.

Contoh : Kacang badam, gajus. Saya paling suka kacang cerdik.Tahu tak yang kulitnya warna putih tu :) kira ini snack selama jadi Mak buyung ni :)
 

     Banyak Air Minum - Jika anda mengurangkan air minuman masalah seperti sembelit, buasir, bengkak yang berlebihan dan jangkitan kencing boleh berlaku. Air terutamanya pada trimester lepas membantu untuk mengelakkan dehidrasi.

Minum air, bawa air mineral kemana mana anda pergi.. 

    Zat  Besi Semasa Mengandung - Zat Besi adalah elemen penting untuk pengeluaran hemoglobin dalam darah bagi kedua-dua ibu dan janin. Heam adalah sebahagian
hemoglobin dalam darah bagi kedua-dua ibu dan janin. Zat besi diperlukan untuk pembentukan tulang dan gigi janin. Jika anda gagal untuk mengambilnya semasa hamil boleh menyebabkan anemia. makanan yang kaya dengan zat besi termasuk madu, kurma, brokoli, kentang dan sayur-sayuran hijau semua.
Contoh menu :Milk shake sihat, campuran susu bersama madu,kurma dan badam.



     Kalsium - Kalsium memainkan peranan penting dalam pertumbuhan tulang dan gigi janin. Dalam mengambil kalsium lebih daripada biasa adalah satu kemestian pada minggu kelapan kehamilan. Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil tiga hidangan makanan yang kaya kalsium seperti susu dan yogurt setiap hari. Buah-buahan juga baik untuk pertumbuhan normal bayi.


Contoh menu : yogurt bersama potongan kecil buah-buahan. 


contoh resepi mudah yang ibu ibu boleh cuba :

Chicken Fatijas  - isi ayam, salad, roti 
Salmon grill dan salad - bersama tiga jenis sos yang mudah
Ikan siakap stim bersama limau dan mangga muda


Klik sini juga untuk membaca info tentang pemakanan sunnah bagi ibu hamil. Penting juga bagi kaum bapa.Selamat menghayati :)

Blouse dan Jubah menyusu (Nursing friendly) untuk Ibu-Ibu pada harga murah di RishaCollection.

Follow our instagram too @rishacollection
Whatsap 013-2642323 to order

No comments: