ads

Sunday, August 28, 2011

Salam Lebaran

Terasa hiba Ramadhan meninggalkan kita.Tak sangka .terasa cepatnya berlalu pergi ramadhan.Semoga kita dipanjangkan usia untuk bertemu lagi di Ramadhan akan datang.

Eid Mubarak kepada semua Muslim muslimat. Sebagai panduan menyambut aidilfitri ada 13 perkara mengikut syariat nabi Muhammmad s.a,w :


1. Bertakbir hingga ke subuh
2. Mandi sunat hari raya
3. Makan dan minum sebelum sholat hari raya
4. Pakai baju yang tercantik (keutamaan warna putih)
5. Pakai wangi-wangian (utk lelaki)
6. Pergi jalan yang jauh semasa ke mesjid dan jalan terdekat semasa balik
7. Sholat sunat aidulfitri
8. Ziarah keluarga terdekat
9. Silatulrahim dengan sesama islam (kerabat, rapat dan dekat)
10. Tolong menolong pada yg memerlu bantuan
11. Menyantuni fakir miskin & anak yatim
12. Berdamai dalam perselisihan
13. Puasa sunat 6 hari di bulan syawal. (Puasa klas eksekutif -bermula syawal ke 2, Puasa kelas bisnes- 6 hari berturut-turut; Puasa klas ekonomi - 6 hari dlm bulan syawal).


Taqabbalallahu minna wa minkum. Semoga Allah Ta'ala menerima amalan & ibadah kita di bulan Ramadhan. Amin.Selamat terus beramal.Selamat Hari Raya Eidul Fitri 1432H Ampun Maaf Zahir dan Batin.Berhati-hati pulang ke kampung.Selamat pergi dan pulang.Semoga menyambut syawal ini dengan keberkatan dan kebahagiaan.

Saturday, August 27, 2011

Raya Kali Ini


Tahun ini kami beraya sederhana sahaja.Tidak lah menukar apa-apa dalam rumah pada yang baru.tidaklah cat rumah.cuma beli sedikit aksesori baru saja untuk menaikkan seri rumah. Ala kadar sahaja.okey barulah dpt meraikan raya dan merdeka kerana berjaya melawan hawa nafsu sendiri.tidak perlu bergolok gadai atau berhutang peiutang untuk beraya.Tiada pembaziran.

Baju raya saya tahun ini Alhamdulillah 3 pasang saja.saya hanya ghairah beli baju kurung hanya pada syawal saja.lagipun selepas itu saya hanya memakai ke kenduri kahwin saja.kebiasaan saya membeli blouse dan baju menarik perhatian si dia  di rumah.hehe.misi membeli baju raya boleh tahan memcabar.sebab saya ada juri tetap yang selalu memberi komen ktitikan jujur baju yang saya pilih.Dia adalah suami saya.Pilihan di reject adalah kebiasaan.bukan saja di rumah dia memastikan saya menjaga penampilan.tetapi di luar perlu memastikan imej muslimah dan aurat terjaga."ini jarang.tak boleh.ini ketat,tak boleh.kain tak bagus.tak cantik pun macam langsuir.over sangat macam langsir".Pelbagai komen! Jadi walaupun dah shopping awal.Bab saya yg paling akhir selesai sebab kecerewetan saya dan si dia.Tetapi saya bersyukur si dia begitu mengambil berat seba saya mudah terpengaruh juga dengan fesyen yang kadangkala tidak sesuai.

Gaya bertudung pula.fesyen apa tahun ini.Wardina? Bawal Juma? Hana tajima? Syria fara breep breep? Semua ok bagi saya kecuali gaya turban.that is not hijab.itu budaya barat.saya juga terfikir gaya itu sama seperti " aku selepas mandi bolot kepala dengan towel" pun boleh jadi fesyen.kalau terlebih bolot, jadilah seperti sarang tebuan.Bila mahu berfesyen pilih yang selesa dan mengikut syariee.Paling penting menepati prinsip kita dan kita rasa cantik menggayakannya.betul.kadangkala bila tengok manisnya wanita /gadis tersebut walaupun dia hanya bertudung bawal.But the most important.wearing hijab by covering your chest is the best! :)


saya mahu cantik luar dan dan dalam seperti dia.perasan! wardina sedang bergaya dengan tudung ariani dan najjah (tudung oren)


Kali pertama mencuba tudung dari ariani,najjah dan hana tajima.belum belajar melilit lagi.

Suami dan anak anak pula.persiapan mereka lebih lengkap dari saya.Suami dari atas sampai bawah semua item raya.bergaya sakan kalah saya! Hehe.Anak-anak paling kami utamakan.Baju tradisioanal kami beli sepasang saja.yang lain kasual untuk ditukar ganti.Tapi alhamdulillah rezeki kalian.nenek belikan juga baju raya untuk mereka.Sekarang paling seronok shopping raya kali ini ialah anak sulung sudah pandai memilih.sudah ada taste sendiri.Apa yang ummi pilih pun dia reject.hehe.Kelakar rasanya!

baju melayu nenek bagi.Hensem tak?Adam sudah bersedia untuk kumpul duit raya!

Kuih raya pula saya buat dua jenis saja.yg mudah saja.choc chip dan cornflakes madu.dapatlah bagi mak dan MIL sebekas.yang lain kuih tunjuk.ada beli.ada suami dapat hamper.campur jadilah banyak juga.hehe.jadilah kan,sebagai syarat saja.tahun lepas kuih raya banyak.end up buang saja.

cornflakes madu

choc chip credit resepi ayinemran

Tahun ini insy kami beraya di Melaka.InsyaAllah sampai raya ke 3 di sana.Tak sabarnya nak jumpa sanak saudara.Bergotong royong sediakan menu pagi raya,ketupat dan rendang.

Nanti jemputlah datang Rumah ya.Korang dah siap preparation? Mestilah sudah kan.

Ramadhan belum habis lah.sibuk dengan raya! Cukuplah bebelan raya saya.Rebut peluang dua hari yg tinggal ini bersungguh-sungguh ya semua...;)

Posted using BlogPress from my iPhone

Thursday, August 25, 2011

Pengalaman bersama iPad 2

Suami beli iPad2.Bukan milik saya.Lama dia mengidam.Akhirnya,saya terpaksa akur kerana itu saja membahagiakannya.Men and Gadget.Mana boleh dipisahkan.Umpama aur dan tebing.Pengalaman saya bersama si putih ini baru sedikit.Hanya mencuba dan memegang sekejap-sekejap kerana suami bawa pergi kerja.Mungkin juga saya tidak terlalu berminat.Hehe.

Pengalaman saya, saya lebih menyukai iphone.Walaupun dua-dua ada manfaat masing-masing.Malah, dua-dua boleh download applications yang sama.Tetapi iPhone lebih terasa dekat.sungguh terasa dunia di hujung jari.mahu rujuk resepi senang.mahu tanya mr google apa saja dia tahu.Yelah,tak lupa aktiviti bersosial saya ketika menyusukan adam.iPhone lah yang memudahkan saya.I love that moment.Sambil menyusu,sambil luruskan pinggang, sambil berborak dengan kawan-kawan di laman sosial atau update rumah saya ini memggunakannya.Alhamdulillah.:)


Ya lah,mungkin ia tidak sesuai untuk surirumah seperti saya.Ia sesuai untuk mereka yang bekerjaya, berbisnes,jumpa client dan customer sebagainya.ada nampak suami cuba-cuba buat sketch di iPad2.mungkin sesuai juga untuk designer.

Jadi,saya tetap mencintai iPhone.Walaupun skrinnya sudah bersirat birat.Rupanya sudah tidak menarik kerana dicederakan dan dilontar oleh anak-anak.Jadi,buat masa ini,saya belum jatuh cinta dengan iPad.Tetapi saya lebih suka jika membeli langsir raya dari membeli gadget raya.Kerana saya adalah seorang wanita.Sekian.:)

Ikan masak stim limau dan mangga muda

Pertama kali masak Ikan stim.selalunya masak sweet sour dan tiga rasa menjadi keutamaan.Bila mahu makan Ikan stim, order di kedai saja tahu.Hehe.ok,mari belajar.senang saja rupanya.Saya modifikasi dari resepi asal dayang mengikut bahan-bahan yang ada dalam peti ais kecil saya.





gambar dari phone saja.kurang sedikit kualiti imejnya.

Resepi dan cara-caranya :

Siang dan bersihkan 1 ekor ikan segar.Apa saja jenis ikan yang digemari seperti siakap,kerapu,red dragon.Dalam peti ais ajaib saya cuma ada ikan merah.Bolehlah kan.Hiriskan segala aksesori lauk ini,iaitu satu labu bawang besar,3 ulas bawang putih,2 batang serai,1/2 inci halia,1/2 inci lengkuas,5-7 biji cili api dan 3 helai daun limau purut.Disebabkan saya tiada tomato.Saya gantikan dengan mangga muda yang masih tersimpan beberapa biji.Ingat masa mengandung dulu,suka sangat mangga.Kalau mengandung dah habis dah mangga ni.Itu kalau ya.Hehe.Eh,melalut! Jadi,mangga muda tadi pun hiris memanjang dan nipis.

Didihkan 2 cawan air dalam kuali.Masukkan semua aksesori yang dihiris tadi.Kemudian masukkan ikan dan gunakan api yang perlahan sebentar.Kemudian masukkan 1 sudu sos tiram,1 sudu sos ikan,4 sudu jus limau nipis, tepung jagung,garam dan gula secukup rasa untuk mengimbangi kesedapan.Tutup aurat kuali dengan tudungnya sebentar dan biarkan mendidih.Tutup api dan hidangkan dengan cili merah atau cili api supaya nampak memberansangkan.Mudah saja kan.Selamat mencuba :)

Tuesday, August 23, 2011

I'm walking!

 Two little feet, ten little toes
Leave their impressions today
Soon they will wear two little shoes
And be running an jumping at play.
Two little feet, too little time
Before they are walking to school...
Kicking a rock or skipping a rope
Wading a puddle or jumping a pool.
Two little feet, one little child
Will soon go their own way
But footprints in my mind recall
They stood here yesterday.
 
Lama betul rasanya saya tak cerita tentang anak-anak.Terutamanya Adam.Selalunya bila ada pencapaian baru,rasa mahu menulis atau bercerita disini.Tetapi tidak buat juga.Saya mengambil jalan mudah dengan berkicau di twitter atau bermuka buku.Jadilah cerita pending.Yang pasti bayi ini sudah pandai macam-macam perkara.Sudah bahagia melihat semuanya.Alhamdulillah.

Secara rasminya.bayi ini telah memulakan langkah pertamanya pada 10 Julai 2011,pada umur setahun sebulan.Saya ada berkongsi rasa di facebook.Terima kasih juga kerana sama-sama meraikannya.Saya tidaklah risau dia tidak pantas berjalan.Ya,ada bayi yang 8 bulan sudah berjalan.Memang tidak perlu risau atau tertekan.Setiap bayi adalah unik.Saya tahu itu.Tetapi sesetengah orang yang membuat saya risau bila asyik bertanya kenapa Adam tidak berjalan lagi.Saya memang tidak faham kenapa perlu tergesa-gesa.Adakah dia sudah kena pergi ke sekolah.Adakah bayi lambat berjalan,IQ nya juga lambat.Jadi, janganlah merisaukan ibu bapa lain.Jangan membandingkan anak kita,anak si A dengan anak orang lain.Bayangkan kalau anak kita membandingkan kita dengan ibu-ibu yang lain.Apa yang kita rasa?.

Kakaknya juga lambat berjalan juga.Mungkin benar fakta yang kawan nasihat saya,bagi bayi naik walker.Dia akan cepat berjalan.Dan ada betul juga kata Paed Adam, nasihatkan saya jangan beri bayi naik walker.Ia menyebabkan skip atau memaksa milestone mereka.Biarkan ia berlaku dengan semulajadi.Jadi mengikut pemerhatian saya keatas dua anak setakat ini,dua-dua fakta tersebut ada benarnya.Tetapi tidak penting semua itu.Alhamdulillah kini  adam boleh berjalan di atas kakinya sendiri.Syukur.

Dari langkah pertamanya hingga kini.Ia mengambil masa untuk dia melangkah berani.Dari dia mula menapak kami memberi semangat supaya dia tidak takut melangkah dan berjalan.Practice makes perfect! Terasa kelakar tengok dia berjalan dan mengimbangi badan.terhoyong hayang.Jalan macam ketam.Mungkin juga seperti peguin yang comel.Hehe.Yang pasti kami terhibur!

Sekarang pencapaian adam sudah boleh menyambut Abi balik dari kerja.Bila Abi mahu pergi kerja dia ikut ke pintu.Mungkin ingat mahu pergi berjalan-jalan.Tetapi Abi hanya mencium pipi dan menghulur tangan lalu Adam menyambut dan cium.Itu paling manis saya saksikan.Bayi sudah besar!

Kegemarannya ialah bermain di front yard dan memijak rumput di laman.Dia suka bermain di luar.Bila ummi sidang baju,gardening atau menyapu itulah peluangnya.Bila petang,aktiviti bermain bola dengan kakak di laman.Tetapi masih terkial-kial nak tendang bola.Belumlah boleh berlari mengejar bola.Hanya mampu terkedek-kedek.Jadi,kakak lah yang menang setakat ini.Hehe.








Pejuang kecil saya memakai tshirt hadiah dari atuk.
Buah tangan dari Australia.Besar ka Atuk beli tshirt? Hehe







Bestlah jalan kat rumput.Seronok! Mahu tolong ummi gardening.








 
Hero  Kesayangan kami sudah boleh berjalan!
 


video pertama adam berjalan.

Kami dah beli kasut raya pertama Adam,first shoes from clarks.He loves it so much.Bila pakai langsung tak mahu pimpin tangan.Siap marah lagi ok.Tetapi lambat lah nak tunggu dia menapak satu-satu.Haruslah bersabar.Nanti dia dah berlari.Penat nak kejar pulak!

Ya,akhirnya dua tapak kaki yang kecil dahulu kini sudah berjalan.Alhamdulillah.
Ok,nantikan adam bergaya raya nanti.Boleh dapat duit raya banyak ni.:)

Thursday, August 18, 2011

Buku pintar Al-Quran

Salam Ramadhan kareem!

Hari ini sudah hari ke 17 kita berpuasa.Hari ini juga merupakan hari nuzul Al-Quran.

Di bulan ramadhan ini amalan kita di lipat ganda kan.Amalan membaca Al-Quran juga begitu.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : “Orang (mukmin) yang mahir membaca al-Quran, maka kedudukannya di akhirat ditemani para malaikat yang mulia. Dan orang yang membaca al-Quran padahal dia gagap sehingga sulit baginya membaca, maka dia mendapat pahala ganda”.

Jadi jangan berkira-kira mahu membaca al-Quran.pahala berganda walaupun bacaan kita tergagap-gagap atau tidak lancar.

Dengan adanya teknologi moden.Sekarang kita boleh membaca al-Quran dimana saja.menerusi aplikasi di iPhone atau iPad.malah menerusi lappy boleh ke website quranflash.com untuk terus membaca kitab suci ini.untuk belajar bahasa arab al-Quran boleh ke myarabquran.com.sekarang semuanya dihujung jari saja.

Disini saya mahu kongsi buku pintar Al-Quran.teman baik saya.:)


Tujuh dalam satu.authors pun bukan sebarangan.tokoh ilmuan yang hebat belaka! MasyaAllah..


Bila baca al-Quran ada panduan tentang tajwid,makhraj dan sebagainya.Biasalah,saya ni dari kecil belajar tajwid masih ingat-ingat lupa.ketuk kepala sendiri!

Selain itu,lengkap dgn makna ayat dan asbab nuzul sekali.kita hendaklah membaca makna
Sekali supaya kita memahami isi kandungan al-Quran sendiri.


Ia juga ada biography tentang sesuatu perkara.contohnya perkahwinan.Boleh refer semua ayat2 yg mengenainya.buku ini pintar kan.Mcm dokumentari.

Ya Allah! Engkau berikanlah pada diriku dan umat islam seluruh dunia ini agar kembali kepada al-Quran tidak mengira bangsa, teturunan dan darjat, berpegang teguh kepadanya, agar setiap ayat yang kami baca meresap ke sanubari kami, orang yang sesat mendapat petunjuk, orang yang lalai, tersedar dari kelalaiannya, orang yang lupa teringat kembali sampai bila-bila, orang yang berdosa kembali bertaubat dan tidak akan mengulangi lagi. Ya Allah dengarlah rintihan hati kami ini”.






Let's read Quran! Selamat mendalami kitab suci alQuran.Barakallah....:)

-Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, August 9, 2011

Menanam herba Inggeris


'Berbudi pada tanah kita akan dapat hasilnya'

Seronok bila tengok rancangan masak-masak di AFC.Selebriti chef di Barat kebanyakannya menanam pokok herba di dapur atau di kebun mereka.Lebih berasa cemburu,mereka boleh tanam pokok herba kita pula.Kalau tengok kebun Abang Jamie Oliver lagi lah jeles! Bestnya macam-macam tanaman ada.Nak masak pergi kebun jap.Terus masak fresh-fresh.

Antara herba yang kita ketahui ialah Daun pudina, stevia, thyme, rosmari, oregano, sage,parsley, selasih, lemon balm dan nasturtium.Kadang-kadang kita beranggapan bahawa pokok herba sukar ditanam. Kononnya pokok sebegini hanya boleh tumbuh di negara yang sejuk. Sebab itu kita lebih gemar membeli herba yang dikeringkan untuk dijadikan perisa makanan padahal herba yang segar jauh lebih enak.

Sebulan lepas saya membeli belah di Pasar tani.Maka, terjumpalah pokok -pokok herba ini.Saya beli.Mahu cuba menanam.Apa yang saya baca info di internet pokok herba barat ini mudah dijaga.tak perlu banyak attention diberikan.Memang ada tumbuhan herba sukar tumbuh, mungkin kerana kita gunakan tanah yang tidak sesuai atau iklim di negara kita tidak sesuai untuk tumbuhan tersebut.Bagaimanapun, ada antara herba yang mudah tumbuh.Misalnya oregano yang popular dijadikan perisa dalam masakan itali. Pokok ini mempunyai daun yang halus dan ia tumbuh dengan segar walaupun mendapat matahari yang terik.tumbuhan herba seperti rosemary, thyme, pudina juga paling mudah dijaga memandangkan ia terdiri daripada spesies menjalar.

Sepanjang menanam herba barat ini.Saya mula study dan memahami perangai bayi-bayi baru saya ini.Apa yang saya baca, mereka tidak boleh terdedah di cahaya panas.Letakkan di tempat redup tapi masih ada sunlight.Saya letak di area sinki dapur.Tak perlu terlalu banyak air.Tak boleh juga terlalu kering.Agak-agak supaya tanahnya lembam saja.Siram pokok guna spray.Tidak memerlukan penjagaan yang teliti dan perlu dibaja dua minggu sekali. Saya ada baca dari pengurus Taman Dapur di Cameron Highland yang herba-herba tumbuh subur disana, daun-daun herba ini juga perlu disembur dengan sejenis baja cecair iaitu folikr kerana herba tersebut mendapat makanan daripada daunnya. Herba Inggeris berbeza dengan herba kampung yang memperoleh makanan dari bahagian akarnya


Rosemary dan thyme berasal dari mediterrnean.Abi cakap orang Arab pun suka masak guna rosemari dan thyme.Sampai nama mereka diberi nama herba thyme in arabic (Za'tar).Bagaimanapun saya ada baca, bagi rosemary, ia agak sensitif dengan hujan kerana boleh menjejaskan pertumbuhannya.
Jika terlindung daripada hujan dan cuaca teruk, tumbuhan ini boleh tumbuh setinggi dua hingga tiga kaki seperti yang terdapat di Taman Dapur, Cameron Highland dan kebiasaannya daun herba rosmari digunakan untuk menghilangkan bau hanyir daging.




Kenali herba herba Barat.

my new babies

pudina,thyme,oregano,parsley dan basil


Arwah thyme ketika sakit.mungkin sebab baja yang saya beri tak sesuai.Perlu cari baja cecair folikr.Mungkin juga kerana terlebih air.Sedih...Tapi sempat masak kambing golek dan ayam panggang guna daunnya.Sedap dan puas hati :)


pokok rosmari saya beli di jusco.pokok rosmari tak boleh kena panas sangat.Kena redup dan bawah bumbung pun kena makesure haba tak panas sgt.lebih sesuai letak kat dalam rumah tepi tingkap.


Pendapat saya menanam pokok herba barat ini,mungkin cerewet sedikit berbanding pokok herba kita.mungkin sebab cuaca kita ni panas.Pokok limau purut dan kari kat luar masih sihat dan hidup.Petang-petang siram dan biarkan.Alhamdulillah.

Tapi dalam banyak pokok pudina paling kuat dan cepat membiak.Saya tinggalkan dua hari.tidur rumah MIL.Siap tumbuh tunas baru! Yang lain dah kering kontang dan layu.Hmm,dah ada bayi bayi ni kalau tinggalkan rumah siapa pula nak tengok-tengokkan.Bila balik,sedih lah tengok keadaannya.Begitulah ceritanya.Lainlah,Abang Jamie Oliver.Dia ada tukang kebun.Bestnya!

Setelah sebulan,kesimpulannya pokok herba yang masih hidup dan membesar ialah oregano,pudina,dan rosmari.Basil,parsley dan thyme sudah mati.hukhuk.Nampaknya saya belum lulus menanam pokok herba barat ini. Perlu belajar lagi.Gardening mengajar kita supaya bersabar.Gardening juga perlukan ilmu pengetahuan.Tak rugi kita berbudi dengan tanah.Tak rugi kita belajar bercucuk tanam.Jadi,saya akan cuba lagi dan belajar dari kesilapan.Anda pun boleh mencuba! Selamat bercucuk tanam! :)

Man Jadda Wa Jadda.Man Zaro'a Hasola ( Siapa yang berusaha,Dia berjaya.Siapa yang bercucuk tanam dia lah yang menuai hasilnya)

Tuesday, August 2, 2011

Ahlan Ya Ramadhan


“Puasa adalah perisai dari api neraka seperti perisai salah seorang di antara kamu dalam peperangan.” (HR. Ahmad dan Ibnu Khuzaimah)

Setiap kali ramadhan menjelang, saya selalu terkenang orang-orang yang dahulunya bersama-sama menyambut ramadhan merebut peluang yang tidak akan dapat pada bulan-bulan lain. Tapi mereka, keluarga, sahabat andai sudah tiada lagi bersama kita pada tahun ini. Mereka tidak dapat lagi meraih pahala dan ganjaran yang hebat seribu bulan sedangkan kita masih lagi bakal diberi peluang yang sama. Lihatlah pada mereka yang masih hidup dengan penuh kasih sayang dan rebutlah peluang ini sebaik-baiknya kerana boleh jadi kita sendiri atau orang yang disayangi mungkin tidak akan dapat bertemu lagi ramadhan tahun depan.


Pada bulan mulia ini kita dapat rebut bonus  dari keberkatan dan latih tubi amalan :1) Niat: hanya kerana Allah 2) solat-solat sunat terawih 3) Membaca Al-Quran 4) Banyakkan sedekah: bkn hnya wang tapi memberi senyuman,buat baik dan berkata baik dan sebagainya 5) Lailatul Qadr,6) zakat fitrah: 7)Banyakkan berdoa.Segala amal sunat dpt pahala wajib malah diganda-gandakan.Mari kita sama-sama capai matlamat puasa dan  menjadi hamba Allah yg bertaqwa.

Bulan puasa bulan meraih pahala,bukan bulan meraih makanan.Di sana sini restoran atau hotel sudah berlumba-lumba dengan iklan buffet masing-masing.Sampai ada yang berkata, ramadhan is a month "abundance of food".Mungkin sekala sekali boleh kita menikmatinya menjamu ahli keluarga atau kawan-kawan.Tapi elakkan dari membazir dan hanya fikirkan makanan di bulan barakah ini.Jangan rosakkan amalan kita dengan berbelanja boros dan tamak di bazar ramadhan.Kita hendaklah bersederhana dalam berbuka supaya tidak malas untuk melakukan ibadah.Mungkin juga dalam bulan ini kita dapat kurangkan berat badan,supaya Aidilfitri nanti lebih berseri-seri.:)

Selamat menjalani ibadah berpuasa semua.Minta ampun maaf atas segala kesalahan dan kesilapan.:)

p/s: Aufa dan Adam tak puasa.Ummi tetap kena sediakan makanan untuk kami.Hehe